אמנות במאות 15-18- ציורי תקרה

ציורי תקרה הם אחד המאפיינים הבולטים בבארוק. אחת הסיבות שהבארוק נתפס כבעייתי זה בעיקר בזכות העושר

הבלתי נסבל של פרטים צבעים וצורות שמוצאים בציורי תקרות. נעשו בעיקר במקומות כמו מרכז אירופה-

גרמניה, צ'כיה, הונגרי. אנחנו נדבר על ראשית הדרך, כמו כל דבר שקשור בבארוק- התחיל באיטליה.

בין אמני ציורי התקרות היו 3 מפורסמים במיוחד, כולם היו תלמידי משפחת קראצ'י: מיכאלנג'לו, מנטנייה, וקראצ'יו. נראה 2 נוספים של המאה ה.17- לה פרנקו בא מפרמה, פייטרו דל קוטונה הפך לאחד הציירים

המובילים ביותר ברומא סביב שנות ה30-40- של המאה ה.17- כבר ראינו ציורי תקרות- המפורסם ביותר של הרנסנס זה של מיכאלנג'לו בקפלה הסיסטינית. הציור שימש מקור השראה והשפעה לציורי תקרות נוספים ברומא ובמקומות אחרים. אחד הדברים המאוד מוכרים וחשובים של מיכאלנג'לו זה האופן בו הוא מסדר את התקרה, על פי ציור אשלייתי של אדריכלות שבאמצעותו יוצר מסגרת

אדריכלית- משחקים ומוטיבים אדריכליים. בציורי תקרה באמת רואים את התעסקות הציירים עם אופי התקרה. כמו 'האוקולוס' של מנטנייה– גם פה יש מוטיב אדריכלי מובהק, לקח השראה מהפנטאון ברומא. בכל מה שנוגע לתקרות  רואים  שהציירים  מכוונים לכיוון  השמיים  והאינסוף. המוטיב הופך למקובל וישפיע על הדרך בה ציור

הבארוק התפתח.

 

קורצ'יו, חזון יוחנן, :1522 קורצ'יו צייר באל פרמה בראשית המאה ה.16- אל פרנקו יותר מכל צייר אחר הושפע

מקורצ'יו. התקרה יוצרת אסוציאציה לאינסוף וחוסר יציבות )ריחוף, אין אדמה.( אי אפשר להבין האם דמותו של

ישו עולה או יורדת מהשמיים. עם 12 השליחים מסביב. ויוחנן עצמו שכותב את החזון- ניתן לראות מתחת לענן. ניסיון ליצירת מחיצה בין השמיימי לארצי. הדמות מתחת לענן – רואים את יוחנן שכל מה שקורה הוא רואה בעיני

רוחו. הקצרות חדות, צבעוניות עזה, סקאלת צבעים עשירה. הכל מאפיין ציורי תקרה.

 

קורצ'יו, העלייה לשמיים של המדונה, :1524-30 עוד יותר קיצוני. קשה לאפיין את הדמויות- אחד המאפיינים היותר בולטים של הבארוק. ופה אנחנו מוצאים את זה כבר ב1524- בפלמה עם קארוצ'יו- כלומר הוא מקדים את זמנו. המדונה נמצאת משמאל, לבושה בכחול ואדום אך קשה לראותה מיד. יש הקצרות מאוד חריפות שקוראצ'יו

עושה. הדמות שלידה, של אישה חצי ערומה, כנראה חווה )שתיהן מייצגות שני פנים הפוכים של האישה.(

  • היות וקורצ'יו לא צייר ברומא הוא כמעט ולא מוכר, אך בגלל שאהבו את סגנונו גם בפרמה אנו עוד

רואים את יצירותיו- מראה על החשיבות של להיות צייר ברומא!

מבחינת האיקונוגרפיה של עליית המדונה- תמיד נמצא שליחים וקבר. כאן  אין  קבר וזוהי  תפיסה יוצאת דופן  של

קוראצ'יו שכנראה הושפע ממיכאלנג'לו. יש דברים שלכאורה קיימים אבל לא מצוירים ביצירה.

במכתב של אניבלה קראצ'ה הוא מתאר עד כמה הציור של קראצ'יו היה משמעותי מבחינתו.

 

מיכאלנג'לו, מנטנייה,  וקראצ'יו  הם  ציירי  התקרות  החשובים  ביותר  רנסנס,  ולא  מוצאים  ציורי  תקרות

חשובים נוספים עד…

 

אניבלה  קראצ'י, גלריית פארנזה, ,1597-1604 רומא: ישנה חשיבות לנושאים שמצייר- אוכל השעועית, הנופים,

 

הפטרונים הגדולים שלו, פרמה קרובה

הכל מקורם בבולונייה. משפחת פרנזה-

הצניעות החדשה ביצירות-

 

לבולונייה. מזמינים אותו לרומא ושם מייצר את הגלריה, העבודה החשובה ביותר שלו. הושפע מהקפלה הסיסטינית

של מיכלאנג'לו ומהיצירה של קראצ'יו. אניבלה קראצ'י הוא אחת ממתחילי הרפורמה בציור הדתי, שהוא מרכיב חשוב בציורי הבארוק. עשינו הקשר מיידי בין התפתחות הציור בבולוניה לבין גבריאלה ביואוטי )הוגה דעות( וראינו איך הדברים באים לידי ביטוי. קראצ'י מוצא עצמו ברומא, מצייר ציור בלי הקשר דתי. נושאים שלקוחים מהמיתולוגיה, גם דבר לא יוצא דופן, אך באים

לידי ביטוי בתקרה היבטים שהכנסייה יצאה נגדם- המון ערום, ארוטיקה ומיניות, בניגוד למאפיינים של ציור דתי.

מתקשר הביקורת הקשה כלפי מיכאלנג'לו והערומים שלו- שבאה לידי ביטוי בכתיבה של שנות ה60- של מאה. ביקורת שבעקבותיה אחד מתלמידיו של  מיכאלנג'לו התבקש לעטוף את כל העירומים ב'יום הדין האחרון.' מתישהו

בסוף שנות ה80- במאה ה20- עשו רסטורציה והורידו את הכיסוי.

 

 

 

13

 

 

 

בתוך הרפורמציה הקתולית, הוא מצייר תקרה לאחד הארמונות ברומא- קמפי דל פיורי, שממוקם ממש ליד נהר הטיבר.  גר שם הקרדינל אלכסנדרו פרנזה, מי שהזמין את היצירה היה בן אחיו. נעשה לכבוד חתונתו עם האחיינית

של האפיפיור המכהן. יש סמיכות זמנים בין הציורים לבין החתונה.

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים

ימי בריאות בשכונות: חשיבות והשלכות על קהילות מקומיות

ימי בריאות בשכונות הם אירועים המתקיימים במטרה להעלות את המודעות לבריאות ולספק מידע חיוני לתושבים. באירועים אלו משתתפים אנשי מקצוע בתחום הבריאות, כגון רופאים, דיאטנים, ומומחים אחרים. במהלך היום, תושבים יכולים לקבל בדיקות רפואיות, ייעוץ תזונתי, והדרכות על אורח חיים בריא.

קר עוד

גינות קהילתיות בשוק מחנה יהודה: המפתחות לחוויה קיץ מיוחדת

גינות קהילתיות בשוק מחנה יהודה הפכו בשנים האחרונות למוקד משיכה עבור תושבים ומבקרים כאחד. הגינות הללו לא רק מציעות מקום ירוק במרכז עירוני, אלא גם משמשות כמרחב לפעילויות חברתיות, חינוכיות ותרבותיות. הייחודיות של הגינות נובעת מהשילוב של טבע עם חיי העיר, מה שמאפשר לתושבים להתחבר מחדש לאדמה ולסביבה הטבעית.

קר עוד

הממד החברתי והתרבותי של אירועי ספורט בעיר העתיקה: מבט ירושלמי

עיר העתיקה בירושלים, עם ההיסטוריה העשירה והמורכבת שלה, שימשה במשך מאות שנים כזירה לאירועים ספורטיביים מגוונים. מאז ימי קדם, תחרויות ספורט היו חלק מהתרבות המקומית, כאשר תושבים וצליינים כאחד השתתפו בפעילויות שונות. משחקי כדור, ריצות ומקצים אחרים לא רק שיפרו את הכושר הגופני, אלא שיחקו תפקיד משמעותי בהבנה החברתית והתרבותית של הקהילה.

קר עוד

קולינריה עונתית בגבעת שאול: טעמים מקומיים לקיץ בלתי נשכח

קיץ בגבעת שאול הוא זמן מצוין להכיר את הקולינריה העונתית של האזור. השוק המקומי מציע מגוון רחב של מוצרים טריים, שכוללים פירות, ירקות, ושאר מרכיבים איכותיים, אשר מהווים בסיס מצוין למנות קיץ קלילות ורעננות. התושבים והמבקרים יכולים ליהנות ממגוון טעמים שמייצגים את התרבות המקומית.

קר עוד

טעויות נפוצות בהקמת גינות קהילתיות בפסגת זאב: כיצד להימנע מהן כמו ירושלמים אמיתיים

בהקמת גינות קהילתיות בפסגת זאב, תכנון הוא המרכיב החשוב ביותר להצלחה. רבות מהגינות נתקעות בעיות בשל חוסר תכנון מדויק. על מנת למנוע טעויות, יש לבצע סקר שטח ולבחון את האקלים המקומי, סוג הקרקע והמשאבים הזמינים. תכנון נכון יאפשר גידול מוצלח של צמחים ויבטיח ששילוב בין צמחים שונים יתבצע בצורה הרמונית.

קר עוד

טיפים מעשיים לצלמים חובבים: חוויות אמנות בשוק מחנה יהודה

שוק מחנה יהודה בירושלים הוא מקום מלא חיים, צבעים וריחות עשירים. כדי לצלם את האווירה הייחודית, חשוב להקדיש זמן להכיר את השוק, את הסוחרים ואת הלקוחות. תצפית על האינטראקציות בין האנשים יכולה להניב תמונות מרגשות שמשקפות את הדינמיקה של המקום. מומלץ לבקר בשעות שונות של היום, שכן האור משתנה ומשפיע על התמונות.

קר עוד