אמנות ימי הביניים – פיסול באדריכלות הרומנסקית

אם נלך צפונה נגיע לסנט מנדלנה בוזאלי:

 

צריך להכיר את המבנה של השער. כמו שכבר הבנו זה העניין העיקרי בכנסיה. במקרה זה ספציפית הוא פנימי (בכנסיות אחרות, השער המקושט יהיה בחוץ.) אז יש לנו כניסה כפולה, קשת ועמוד אמצעי. לכל חלק כמובן יש

שמות… המרכיבים של הקשת הרומנסקית (וגם הגוטית תכלס:)

 

 

1

 

 

 

  • החלל בין הקשת לקורה נקרא טיפנום עם הנושא העיקרי
  • קשת, בדר"כ עם 0-/ קשתות נוספות אחת על גבי השניה. יש את אבן המפתח המרכזית שמחזיקה את

כול השאר. בוסוואר זה השם המקצועי לכל אבני הקשת (מעוטרות או לא.)

  • ארכיוולטים הן הקשתות הקטנות
  • jumb door הם העמודים שתומכים בקשת.
  • טרומיו הוא העמוד המרכזי המפריד בין שני חלקי השער.

 

"עכשיו נתיידד עם הסגנון:" זוהי אמנות מאוד לא ריאליסטית. זוהי שפה מאוד אקספרסיבית. הנושא בד"כ  הוא בואו השני של ישו ואז לפעמים מדובר ביום הדין האחרון או בחזון יוחנן האפוקליפטי. אמנות ריאליסטית לא

יכולה להיות עם הבעה חזקה ופה יש צורך ליצור ייראה או פחד ויצירת תחושת קדושה. ישו בוזלאי עוסק בכבוד,  ייראה וקדושה. זה אמור למלא אותנו ברגשות דתיים אלו והאמנים מעוררים אותם באמצעות אקספרסיביות של הדמות המוארכת, דקורטיביות רבה והקפלים בעלי החיים משל עצמם. זה קושר אותנו לגישה האסטטית של

השבטים שאצלם הקפל הוא אלמנט קישוטי.

 

מבחינה איקונוגרפית, גם אם אנחנו לא מכירים את הסיפור, אנחנו לא נרצה להגיע לצד של ההולכים לגיהינום.  יש

מפגש חשוב כאן בין הסגנון, הצורה לבין האיקונוגרפיה, התוכן. השפה האקספרסיבית תורמת לכך.

 

יש פה מגוון של נושאים- מזלות, חודשים, פרסוניפיקציות של מדעים, אמנויות.. עולם ומלואו.

 

שלוש דוגמאות בולטות לאותם האלמנטים, אותה גישה בורגונדית:

 

 

הארכיטקטורה

יש אלמנט קישוטיים שמזכירים את הקשתות המוסלמיות, ולכן

– St.-Pierre c. 1125 -ב

 

המוסלמית מאוד דומיננטית, ניתן לראות זאת בדלת. ניתן לראות בתבליט באותה הכנסייה את ארבע החיות מחזון יחזקאל3 האוונגליסטים, המלווים את ישו בבואו השני. זה מבוסס על חזון יוחנן, אשר מופיעים בו 01 זקנים שיצפו   בבואו. אין לנו אלמנט ריאליסטי אך אין ספק  שמבחינה רגשית המאמין ירצה להיות שותף לסיטואציה. יש כאן אלמנט הבעתי. בתחתית הטרימו (עמוד מרכזי) יש עיטורים של עופות. בצדדים יש דמויות של נביאים. יש את כל

הסגנונות  הרומנסקים  המופשטים  (צר,  ארוך.)  יש  לנו  הד  לקשתות  ואז  הגוף  של  הנביא  מסתדר.  השילוב,

האינטגרציה של הקומפוזיציה של הדמויות ביחס לאדריכלות מאוד גבוהה. הפרופורציות של הגוף משועבדים לריתמוס של הקשת. בתוך הקשת מוזכר השם של גיזברטוס (גילברט.) החוקרים לא לגמרי סגורים על כך שזה

האמן, אולי מדובר בפטרון. "גילברט עשה אותי."

 

ב- 1125-35 -St.-Lazaire, מלאך ארוך וצר מקבל את הטובים והשטן המתואר כמפלצת מקבל את החוטאים.

מוטיב השקילה  הוא מרכזי. לא צריך להבין בתאולוגיה כדי להבין שבצד של המסכנים, הכפופים לא רצוי להיות.

 

לסיום נושא הפיסול נכיר עבודת חוקר שהיא פרשנות לפרט מסוים בפיסול בסנט לאזיאר:

 

דיברנו על חטא ועונש, גן עדן וגיהינום. יש את אלמנט השקילה והשיפוט. בד"כ החברה מוצגת על כל מרכיביה      (נגיד המלכים, האם הם טובים או רעים.)? חטא זה דבר בעייתי ויש טקסים שמיועדים לעזור לאדם להיפטר מהחטא. בפורטל הצפוני אנו רואים לינטל שבה מוצגת חווה בפוזיציה מוזרה. פה היא לא עומדת, אלא זוחלת. היא מפתה. יש פה את הדמות הראשונה במסורת (לא הופיע באמנות הויזיגוטית או לנגוברדית.) היא נמצאת בלינטל, על המשקוף. טוענים שאמור להופיע תחיית לזרוס. מתחת לסיפור אמורים להיות הסיפורים של אדם וחוה. למה חוה בתנוחה לא טיפוסית? מה הקשר בין לזרוס לחוה? למה כל העסק מופיע שם? יש לנו את לזרוס מהברית החדשה

וחוה מהברית הישנה- פה חשדתי! שיש פרה-פיגורציה. אנו מבינים שיש מסר ברור של חטא עם מסר של כפרה. אמברוסיוס, אב הכנסיה ה4- טוען שאם נאמר לנחש, המיצג את השטן, שהוא יזחל כל ימי חייו אז גם לאנשים שיש להם דברים ארציים בראש ולא מתרוממים עם מחשבות דתיות רוחניות הם יזחלו גם הם על העפר. פאולוס אומר במכתב לרומאים שאנו צריכים להיות יותר דומים לישו, מרוממים מהאדמה. חוה מבינה את הבושה של הגוף      העירום וגם את החטא ואז מפתה את אדם. אב הכנסיה גרגוריוס הגדול, שהיה האפיפיור במאה ה/- אומר שכשאדם אשר גילו עליו שהוא חטא מתחבא מתחת למילים של הגנה עצמית, כמו אדם וחוה מתחת לעץ ואיך שהוא מנסה להימלט מהאל ולהגן על עצמו. להפך מתהליך זה, ההבנה שחטאת עשית כבר חצי מהדרך. מאותה סיבה

 

 

 

שלזרוס המת צווה לצאת מהקבר. אדם חוטא קבור מתחת לחטאיו. הוא אמור לצאת מה"קבר" של החטאים שלו

ויציאה זו מתאפשרת ע"י וידוי. כשלזרוס יוצא מהקבר הוא מושווה לאדם המתוודה על חטאיו!

 

לסיכום, יש תהליך  שלם של כפרה. זה מתחיל בוידוי- חטאתי! ולבישוף יש סמכות לטהר אותך. הוא מגרש את האדם בצורה סמלית (כמו גירוש אדם וחוה) דרך השער הצפוני ואז יש לו 1 שבועות לעשות דברים סמליים ואז

בפסחה הוא מתקבל חזרה אל הכנסייה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים

טעויות נפוצות בהבנה אקולוגית של סצנת האמנות במתחם התחנה: סקירה מקצועית

גישות אקולוגיות לאמנות מתמקדות בהבנה של הקשרים בין סביבה, תרבות ואמנות. סצנת האמנות במתחם התחנה מציעה מגוון רחב של יצירות המיועדות לא רק להנאה אסתטית, אלא גם להעברת מסרים סביבתיים חשובים. עם זאת, ישנן טעויות נפוצות בהבנה של הגישה האקולוגית, אשר עלולות להוביל לפרשנויות מוטעות של האמנות המוצגת.

קר עוד

גלה את הסודות של אדריכלות בת קיימא בקריית יובל לקראת עונת החגים

אדריכלות בת קיימא מתמקדת ביצירת מבנים ושימוש במשאבים בדרך שתשמור על הסביבה ותשפר את איכות החיים. זהו תהליך שמתחשב בהשפעות הארוכות טווח של בנייה על הסביבה, תוך מינימום של פסולת וזיהום. בקריית יובל, תושבים ומעצבים מאמצים גישות אלו, במטרה לשמור על הקהילה ועל איכות הסביבה גם יחד.

קר עוד

סודות המסלולים הקסומים בהר הצופים: מדריך לצלמים חובבים

הר הצופים, הממוקם בצפון מזרח ירושלים, נחשב לאחד המקומות המיוחדים בעיר. הנוף המרהיב הנשקף מההר, בשילוב עם מגוון רחב של מסלולי טבע עירוניים, מציע הזדמנויות צילום רבות. הצלמים החובבים יכולים ליהנות מהמגוון הביולוגי, מהנופים והאווירה המיוחדת של המקום.

קר עוד

טיפים להעצמת הגינות הקהילתיות בגבעת שאול לקיץ בלתי נשכח

גינות קהילתיות מהוות מקור חיוניות לקידום תחושת הקהילה והחיבור בין התושבים בגבעת שאול. הן מספקות מקום מפגש לציבור, מעודדות יצירת קשרים חברתיים ומאפשרות לתושבים לקחת חלק בפעילויות חקלאיות משותפות. בעזרת גינות אלו, ניתן לשדרג את האזור ולהפוך אותו לנעים ומזמין יותר.

קר עוד

טיפים מעשיים להצלחה בחינוך דו־לשוני: חקר שוק מחנה יהודה דרך משקפי ההיסטוריה

כאשר עוסקים בחינוך דו־לשוני, חשוב להבין את ההקשר ההיסטורי של המקום שבו מתקיים הלימוד. שוק מחנה יהודה, אחד הסמלים הייחודיים של ירושלים, מציע לא רק חוויות קניות אלא גם הזדמנויות ללמידה על התרבות וההיסטוריה המקומית. חקר ההיסטוריה של השוק יכול לעזור בהבנת השפות השונות המדוברות באזור והשפעתן על האוכלוסייה.

קר עוד

חוויות אמנות מיוחדות לילדים בעיר העתיקה: טיפים מעשיים להורים

עיר העתיקה מציעה חוויה עשירה ומגוונת בתחום האמנות, המתאימה לכל הגילאים, ובפרט לילדים. עם רחובותיה הצרים וההיסטוריה העשירה, העיר מהווה מסלול מושלם להיכרות עם יצירות אמנות שונות, גלריות ומופעים חווייתיים. הורים יכולים לתכנן ביקור שיכלול סדנאות אמנות, תערוכות ומפגשים עם אמנים מקומיים, שיכולים להעשיר את חוויית הביקור.

קר עוד