אפריקה בתקופה הקולוניאלית – פורטוגל

האסימילדו- אתה יכול להיהפך להיות לא ילידי אם אתה עובר תהליך מסויים של הטמעה. ההבחנה בין האוכלוסיות השונות היא לפי התקדמות ציביליזטורית ולא על בסיס גזע. לכל אחת מהאוכלוסיות

יש מערכת משפטית שונה עם חובות וזכויות שונים. ה regedor מחליט לאיזו קבוצה אתה משתייך. בפרקטיקה- הציביליזציה מוכתבת לפי הגזע, בעיקר במוזמביק בגלל שהיא גובלת עם דרום אפריקה ולורנסו מרקש תהיה מרכז תיירותי של הדרום אפריקאים. דוגמא: ברכבת החשמלית (שהייתה

 

 

 

 

 

ממוקמת בשכונות פורטוגליות) המושל ביטל את ההפרדה הגזעית בתחבורה הציבורית וקבע

שההפרדה תהיה ציביליזטורית (אתה צריך להיות לבוש כמו שצריך, עם נעליים).. בפרקטיקה, הנהגים היו לבנים ולא היו עוצרים לאנשים שחורים בתחנה. ב ,1960 רגע לפני שהאיסיביליזדו

מבוטל, מתוך 3 מיליון איש 5,000 קיבלו את המעמד הזה.

באנגולה יש 30,000 מתוך 4 מיליון.

למה כ"כ מעט אנשים עברו את התהליך אסימילציה הזה?

מחסומים פורטוגלים שפורטוגל שמה- בשביל לעבור מיליד ללא יליד צריך לעבור גיהינום בירוקרטי-

רמת קריאה מסוימת, עדים, מבחנים, תשלום וכו..' אך הבעיה המרכזית בסיפור היא שלא משתלם לעבור את התהליך הזה: האירופים משלמים סכום יותר גבוה של מיסים מהאוכלוסייה הילידית, אתה תשלם את אותם מיסים למרות שאתה מרוויח הרבה פחות. בשביל לעבור את התהליך הזה משפחות התנתקו מהקהילות הקודמות שלהם, איבוד זכויות של הקהילה (זכויות קבוצתיות על אדמה,) בתקופות מסוימת שיש חוקים מסוימים כמו עוצר לילה אז אסור לילידים להסתובב אחרי שעה מסוימת ואם תופסים אותך קודם מרביצים לך ורק אחרי

זה בודקים אם אתה אסיביליזדו או לא. במסגרת הרפורמות של הנש הפורטוגלים בנו מרפאות ובתי ספר ומי שהיה אחראי עליהם היה המיסיון הקתולי הפורטוגלי המחריד שהיה כפוף למערכת הקולוניאלית. המשטר הפורטוגלי חשש

מהמיסיונרים הפרוטסטנטים בגלל שהם הכניסו דברים לא טובים לאוכלוסייה המקומית. דוגמא: ראש המיסיון האפריקאי מבקש להיכנס לבתי הכלא בלורנסו מרקש כדי ללמד שיעורי דת את האסירים האפריקאים, ראש המיסיון הקתולי מבקש אסירים שיעבדו במטעים שליד הכנסיות. בסופו

של דבר מושל מוזמביק אישר למושל הקתולי. עניין מרכזי נוסף שניסו לעשות הרפורמות- לעודד הגירה פורטוגלית למושבות. הרעיון לא צלח יותר מדיי. 1908 מספר הפורטוגלים שמהגרים לברזיל הוא ,36,262 מס' הפורטוגלים שמהגרים לאפריקה הוא .15 בשנת 1912 74,860 היגרו לברזיל ו90 היגרו לאפריקה. השיא בתקופת

הרפובליקה היה ב1920 – היגרו 1153 לאפריקה.

 

שינויים שחלו ברפורמות:

 

1911-1914 בגלל הקמת הרפובליקה ובגלל השפעה של גורמים ליברליים, יש קביעה של חוקי

עבודה בסיסיים.

 

-1930 שינוי מהותי מאוד- האקט הקולוניאלי. מי שמנסח אותו הוא ז'או בלו. 1923 אנגולה פושטת את הרגל בגלל התנהלות נוראית של המושל. פורטוגל הייתה צריכה לחלץ את אנגולה. בעקבות פשיטת הרגל והמעבר של פורטוגל לדיקטטורה מבטלים את עניין הדה-צנטרליזציה (העברת

תפקידים ואצילת סמכויות של רשות מרכזית לגופי מנהל מקומיים או בדרג נמוך יותר) . גורעים את כל סמכויות המושל ומטילים עליו אך ורק ליישם מדיניות. האקט הקולוניאלי משנה את ההגדרה של המבנה. הוא מכריז על זה שהמסגרת הזאת נקראת "האימפריה הקולוניאלית הפורטוגלית" – כף

ורדה, גינאה הפורטוגלית, אנגולה, מוזמביק, סאו טומה.

 

1951 מה שהוגדר באקט הקולוניאלי נגמר. אחרי מלחה"ע השנייה יש לחץ על הפורטוגלים לעשות

דה-קולוניאליזציה. לפורטוגל אין יותר מושבות, אלא פרובינציות פורטוגליות מעבר לים.

 

שינוי מהותי מבחינה משפטית– אחרי תחילת המלחמות הקולוניאליות, ב,1961 מבטלים את

החלוקה בין ילידים ללא-ילידים. כולם פורטוגלים.

 

שינוי מהותי באידיאולוגיה עצמה– בתקופה של סלזר, שנות ה,50-60- המשטר הפורטוגלי עומד מול טענות ודרישות של הקהילה הבינלאומית של דה-קולוניאליזציה. הפורטוגלים מאמצים רעיונות של סוציולוג ברזילאי מאוד מפורסם- לוסו טרופיקליזם. הרעיונות הללו טוענים שהפורטוגלים הם הגורם ההומני, הטוב והמתאים ביותר להיות שליט קולוניאלי, מכיוון שלפורטוגל, מאז ימי קדם, יש ניסיון באינטרקציה עם גורמים שונים, וקיים עירוב עם קבוצות מקומיות. הבריטים, לעומתם, אין להם את עניין העירוב הגזעי. וכך גם הצרפתים. בשנות ה50- סלזר לקח את הרעיון הזה והפך אותו

לאידיאולוגיה פוליטית. הוא אמר ש"אנחנו כולנו , באנגולה, במוזמביק וכו..' שייכים ליישות פורטוגלית אחת גדולה, רב תרבותית, רב גזעית. אין אצלנו הבחנה או אפליה על בסיס גזע או תרבות. יש

 

 

 

 

פורטוגלים אסייתים, יש פורטוגלים אירופאיים". פורטוגל טוענת שברגע שלוקחים את המושבות שלה,

לוקחים חלק ממנה.

 

 

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים

חוגגים באומנות: חמש דרכים לחוות את האמנות העכשווית בגבעת רם בעונת החגים

במהלך עונת החגים, גלריות רבות בגבעת רם מציעות סיורים מודרכים שמאפשרים חוויה מעמיקה של האמנות העכשווית. במהלך הסיורים, ניתן ללמוד על התהליכים היצירתיים של האמנים, להבין את המסרים שמאחורי היצירות ולשמוע על ההיסטוריה של התערוכות. סיורים אלו מתאימים לכל הגילאים ומספקים הזדמנות לשיח פורה על האמנות.

קר עוד

חשיפת הסודות: היסטוריה נסתרת במלחה עם ילדים קטנים

מלחה, אחד מהאזורים המוכרים בירושלים, נושא עמו סיפור עשיר ומרתק. בין הרחובות והבתים המודרניים, מסתתרת היסטוריה עמוקה שקשורה לא רק למבוגרים, אלא גם לילדים קטנים שחיים במקום. היסטוריה זו נבנית על חוויות, זיכרונות וסיפורים שעוברים מדור לדור, ובמיוחד בעידן המודרני שבו הילדים חשופים לעולם הרחב.

קר עוד

ימי בריאות בשכונות: חשיבות והשלכות על קהילות מקומיות

ימי בריאות בשכונות הם אירועים המתקיימים במטרה להעלות את המודעות לבריאות ולספק מידע חיוני לתושבים. באירועים אלו משתתפים אנשי מקצוע בתחום הבריאות, כגון רופאים, דיאטנים, ומומחים אחרים. במהלך היום, תושבים יכולים לקבל בדיקות רפואיות, ייעוץ תזונתי, והדרכות על אורח חיים בריא.

קר עוד

גינות קהילתיות בשוק מחנה יהודה: המפתחות לחוויה קיץ מיוחדת

גינות קהילתיות בשוק מחנה יהודה הפכו בשנים האחרונות למוקד משיכה עבור תושבים ומבקרים כאחד. הגינות הללו לא רק מציעות מקום ירוק במרכז עירוני, אלא גם משמשות כמרחב לפעילויות חברתיות, חינוכיות ותרבותיות. הייחודיות של הגינות נובעת מהשילוב של טבע עם חיי העיר, מה שמאפשר לתושבים להתחבר מחדש לאדמה ולסביבה הטבעית.

קר עוד

הממד החברתי והתרבותי של אירועי ספורט בעיר העתיקה: מבט ירושלמי

עיר העתיקה בירושלים, עם ההיסטוריה העשירה והמורכבת שלה, שימשה במשך מאות שנים כזירה לאירועים ספורטיביים מגוונים. מאז ימי קדם, תחרויות ספורט היו חלק מהתרבות המקומית, כאשר תושבים וצליינים כאחד השתתפו בפעילויות שונות. משחקי כדור, ריצות ומקצים אחרים לא רק שיפרו את הכושר הגופני, אלא שיחקו תפקיד משמעותי בהבנה החברתית והתרבותית של הקהילה.

קר עוד

קולינריה עונתית בגבעת שאול: טעמים מקומיים לקיץ בלתי נשכח

קיץ בגבעת שאול הוא זמן מצוין להכיר את הקולינריה העונתית של האזור. השוק המקומי מציע מגוון רחב של מוצרים טריים, שכוללים פירות, ירקות, ושאר מרכיבים איכותיים, אשר מהווים בסיס מצוין למנות קיץ קלילות ורעננות. התושבים והמבקרים יכולים ליהנות ממגוון טעמים שמייצגים את התרבות המקומית.

קר עוד