דרום אפריקה: מאפרטהייד לדמוקרטיה – המעבר לדמוקרטיה חלק ג'

1989ב

 

האפרטהייד אבל הוא נואם נאום ימני קיצוני מאוד. הבורסה בדרום אפריקה קורסת והוא עצמו

מקבל שבץ ויוצא מהתמונה הפוליטית – זהו גם אחד הגורמים שעזרו לסוף שלטון האפרטהייד.

אחריו מגיע פ.וו דה קלרק. הוא מציע השקעה כלכלית באוכלוסייה השחורה ומוכן למשא ומתן.

הוא מגיע למסקנה שאי אפשר לדכא ולעצור התנגדות כשמדובר ברוב האוכלוסייה. אם רוב

האוכלוסייה מוחה אי אפשר להתעלם ממנה. הוא מאפשר לאנשים לצאת להפגנות. ב1990 הוא

מכיר בANC ומשחרר את מנדלה מהכלא.

מבחינה עולמית, מה שמאפשר את סיום האפרטהייד הוא סיום המלחמה הקרה – כבר לא רואים

בANC ארגון קומוניסטי מסוכן. התנועה נגד האפרטהייד בארה"ב ובאנגליה הופכות להיות

המוניות ועצומות כך שהממשלים שלהן לא יכולים להתעלם מהן והמדינות מכריזות על חרם על דרום אפריקה. יותר ויותר לבנים מבינים ששלטון דמוקרטי הוא אפשרי בדרום אפריקה, יכולה להיות דרך אחרת. הממשלה בדרום אפריקה כנראה מבינה שמחירה של החירות לשחורים יהיה

נמוך יותר ממחירו של הדיכוי.

משא ומתן בין מנדלה לדה קלרק: בצל המשא ומתן, עשרת אלפים אנשים ממשיכים להיהרג. האלימות בדרום אפריקה בצל המשא

ומתן רק גואה. המשא ומתן לא משתיק את האלימות. הANC מאשים את השלטון בעידוד

האלימות. הם טוענים שיש "גלגל שלישי," גורמי ימין קיצוניים שמעודדים את האלימות והיציאה

לרחובות.

המשא ומתן מתחיל קודם כל בשיחות על מה יהיו הנושאים הנדונים במשא ומתן. הANC אומרים מההתחלה כי בסופו של המשא ומתן תהיה מדינה דמוקרטית בדרום אפריקה, לא משנה

מה. בסופו של דבר חייבת להיות חוקה חדשה. דה קלרק היה בטוח שהמשא ומתן ייקח זמן רב. הוא ניסה לשמור ולשמר את מעמדם של הלבנים והסטטוס של המפלגה הלבנה. הימין הקיצוני

 

 

מאוד מתנגד למשא ומתן לכן דה קלרק יוצא במשאל עם )בקרב אלו עם זכויות ההצבעה – לבנים,

הודים וצבעוניים( האם להמשיך במשא ומתן? יש רוב מוחלט שתומך בהמשכו.

 

היו המון רגעים במהלך המשא ומתן שהוא עמד להתפוצץ. בדיוק ברגעים האלו נכנסו כוחות בינלאומיים על מנת לגשר בין הצדדים. בסוף 1993 המשא ומתן הסתיים והגיע להחלטה שב1994 הולכים לבחירות בהן כל קול שווה. לכל תושב תהיה זכות הצבעה. דה קלרק לא האמין שזה יקרה כל כך מהר. בבחירות היו המון אנשים שלא ידעו קרוא וכתוב לכן פתקי ההצבעה היו

משולבים עם תמונות. הנשיא הנבחר, הראשון של דרום אפריקה הדמוקרטית, היה נלסון מנדלה.

 

חוקת דרום אפריקה הדמוקרטית:

 

איך קרה שאחרי מאות שנים של דיכוי וקונפליקטים מצליחים להתגבר על הכל וליישב שלטון דמוקרטי? החוקה של דרום אפריקה ניסתה לכוון את האנשים לכיוון דמוקרטי. כבר בפסקת הפתיחה של החוקה יש הכרזה על הצורך בפיוס. העתיד יהיה אפשרי רק אם אנשים יצליחו

 

שהצדק צריך להיות מנגנון למעבר

המוביל היה

להתפייס למרות מה שהיה בעבר. הרעיון

 

לדמוקרטיה. שחורים רבים אומרים שצדק אמור להכניס את פושעי תקופת האפרטהייד לכלא )נותנים כדוגמא את משפטי נירנברג.( בדרום אפריקה מבינים שמשפטים המוניים כאלו הם לא הפתרון. האלימות בשנות השמונים הייתה כל כך רחבה, כולל פנים קהילתית שאם יתחילו לשפוט את כולם, לא יהיה לזה סוף וזה לא יהיה אפקטיבי. בסופו של דבר בדרום אפריקה החליטו שכל מפגש/משפט/עדות תהיה משודרת. כך נוצר מצב שכל הזמן בדרום אפריקה היו עדויות, בין של קורבנות ובין של מבצעים. ההחלטה הייתה שמי שמוכיח שלקח חלק במאבק אלים בגלל המצב הפוליטי, אם היו לו מניעים פוליטיים והעדות כנה ומתקבלת – הוא מקבל חנינה. על פי השיטה הזו, לוחמי חירות ומדכאי החירות שווים. ההחלטה גם מעלה שאלות כמו איך מגדירים "מניעים פוליטיים?" מהי בדיוק "עדות כנה?" לרוב, מי שבא להעיד היו השחורים. בסופו של דבר, מנגנון

העדות הזו מאפשר להם להתגבר על העבר ולהצליח להתפייס.

 

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים

חוויה היסטורית: איך העיר העתיקה מתעוררת לפעילויות משפחתיות חדשות

העיר העתיקה, עם ההיסטוריה העשירה והתרבות המגוונת שלה, חווה בשנים האחרונות חידוש מרגש בתחום הפעילויות המשפחתיות. ישנם יוזמות חדשות המשלבות בין מסורת לבין חדשנות, מה שמאפשר למשפחות לחוות את העבר בדרך חדשה ומרתקת. פעילויות אלו כוללות סדנאות אמנות, מופעי תיאטרון, והדרכות אינטראקטיביות שמאפשרות למבקרים לחוות את המקום בעיניים חדשות.

קר עוד

עקרונות מרכזיים להבנת אומנות עכשווית בגבעה הצרפתית: חיבור בין מסורת לטכנולוגיה

אומנות עכשווית בגבעה הצרפתית מתפתחת בסביבה המשלבת בין תרבות היסטורית לבין חדשנות טכנולוגית. האזור, המפורסם בזכות היסטוריה עשירה, הפך למוקד עלייה לרגל לאומנים, חוקרים וסטודנטים מתחומים שונים. התופעה הזו יוצרת חיבור ייחודי שבו האומנות מתפתחת על בסיס המסורת המקומית, אך יחד עם זאת, היא פתוחה לשינויים המתרחשים בעולם המודרני.

קר עוד

פסטיבלי מוזיקה ירושלמיים: שילוב של תרבות, קהילה ואומנות

ירושלים, בירת ישראל, ידועה בהיסטוריה העשירה שלה ובמגוון התרבויות השוכנות בה. פסטיבלי מוזיקה ירושלמיים מייצגים את השפעת התרבות המקומית ואת היצירתיות של האמנים השונים הפועלים בעיר. הפסטיבלים הללו לא רק מציעים חוויה מוזיקלית, אלא גם מהווים מקום מפגש לקהלים מגוונים, המתחברים למוזיקה ולערכים הקהילתיים המשותפים.

קר עוד

שדרוגים טכנולוגיים: טיפים מעשיים למרכזי החדשנות בעין כרם

מרכזי החדשנות בעין כרם נדרשים להבין היטב את הצרכים והציפיות של הקהל שלהם. זהו שלב קרדינלי בשדרוגים טכנולוגיים, המאפשר לבנות פתרונות מותאמים אישית. מומלץ לערוך סדנאות או מפגשים עם המשתמשים הפוטנציאליים כדי לאסוף מידע על האתגרים שהם חווים ועל הכלים שיכולים לסייע להם.

קר עוד

חוויות קולינריות בקריית מוריה: האם כדאי לשקול בעונת החגים?

תיירות קולינרית הפכה בשנים האחרונות לחוויה פופולרית בקרב מטיילים, עם דגש על טעמים מקומיים, מסורות קולינריות וחדשנות במטבח. קריית מוריה, שהפכה לאבן שואבת עבור חובבי אוכל, מציעה מגוון רחב של חוויות קולינריות שמזמינות את המבקרים לגלות את המסעדות והשווקים המקומיים בעונת החגים.

קר עוד

סיור באומנות עכשווית בגבעה הצרפתית: גישה אישית ומעוררת השראה

גבעה הצרפתית, הממוקמת במרכז ירושלים, מציעה חוויה ייחודית של אומנות עכשווית. האזור, הידוע בהיסטוריה העשירה שלו, הפך בשנים האחרונות למוקד עבור אמנים עכשוויים, המעוניינים לבטא את רעיונותיהם ויצירותיהם במגוון סגנונות וטכניקות. סיור באומנות עכשווית בגבעה הצרפתית מאפשר למבקרים להיחשף ליצירות מרהיבות ולחוות את השפעות התרבות הישראלית והבינלאומית.

קר עוד