רוקוקו

הראיון מתפתח דרך תפיסת העולם האקדמית האמנותית בצרפת של המאה ה.18- אמרנו שדוקא בצרפת הציור

האקדמי נתפס יותר מאשר באיטליה. זוהי התנגדות של חלק מהאמנים )שחלקם מהאקדמיה.( זה לא מרד אמיתי, יותר מחאה. השלטון של המלך הוא מאוד חזק עד 1789 )המהפכה הצרפתית.( המושג עצמו הוא מושג מאוחר

שהומצא ע"י אחד מתלמידיו של ג'אק לואי דוד ב1784 כזילזול.

 

האקדמיה עסוקה במאבקים סגנוניים פנימיים )בין הפוסיניסטים לרובניסטים.(

 

רוקוקו– כונכיה. ההסתגננות והשימוש בצורות מתפתלות שמזכירות כונכיה הוא סגנון שנוצר ברוקוקו. הוא

המנייריזם של הבארוק. היום נדבר רק על הרוקוקו בציור אבל הוא מתפתח בכל מיני רבדים )וילונות, עיצוב

מבנים וכו.(..

 

מי שעמד מאחורי הרוקוקו הם לא בהכרח הציירים. במישור החברתי מי שתמך ברוקוקו הם אנשי האצולה. מבחינה

חברתית הם החברה הגבוהה ולא היו להם בעיות כלכליות- הם שלטו על קרקעות וחקלאות )הנכסים של צרפת,( הבורגנים עבדו. לאצולה לא היו שום סמכויות מבחינה פוליטית. יש ואקום חברתי והאצולה שיושבת בפריז ממלאה

אותו בכלום אחד גדול- חיי חברה ריקים מתוכן. רוקוקו- אין בו שום דבר. יש מתיקות יפה של חיי חברה נעימים,

רכים ויפים. הם מציירים בשביל הציור.

 

 

גלונט.( הרבה מצבים שקשורים באהבה.

וואטאו– מצייר הרבה את חבריו בצרפת )סגנון פאט

ג'אן אנטוני

 

"מזיטן," -1717 אחת היצירות המוקדמות.  ניתן לומר כי האהבה עדיין לא הושגה. יש זמר שמדבר מתוך כאב הלב

שלו ושר לאהבה הלא ממומשת שלו )האישה עם הגב אליו.( אין כלום בציורים אלו פרט לתיאור החיים הטובים,

של אנשים שלבושים יפה ונמצאים בכפר.

 

וואטאו, העליה לרגל לקיטרה, -1717 האי של ונוס, האי של האהבה. רואים פה את המקורות של רובנס. רואים

גם את הסנסואליות של רובנס, הבניה הקומפוזיציונית המורכבת שלו "כל מיני פוטין מעופפים." אם מנסים לחשוב

במונחים דתיים, רואים שאין פה שום קשר לקטוליות ודת. יש התעסקות עם דברים של כאן ועכשיו.

 

שארדן– היה צייר שמבטא את האקדמיזם בצורה הכי מובהקת. הוא מעולם לא הצליח לזכות בגראנד פרי- ניסעה לרומא. לכן האמין שאסור לו לצייר ציור גבוהה. הבן שלו טופח להיות צייר והבן כן זכה בגראנד פרי והתאבד    בונציה. מגוון הנושאים והצבעים של שרדן מאוד מצומצמים. הוא יצר יצירות מאוד מקוריות ונשכח במהפכה הצרפתית. הראליזם שלו היה מאוד בולט ומאוד אהבו את זה במאה ה.19- הוא מזכיר את מייה המתאר איכרים ואת הכושים בעבודותיהם. הוא מצייר  טבע  דומם ואת  האנשים  הפשוטים. הוא מצייר עקרות בית  וילדים. הוא  מתאר

ילדה שהולכת לשחק כדור נוצה. הוא מזכיר גם את ורמיר. הלפת היא ביטוי למה שהאנשים הללו אוכלים.

 

שארדן, ילדה מקלפת לפת- מזכיר את ורמיר, שארדן מבטא את מה שהם אוכלים, משחקי הלפת. כמו אוכלי תפו"א

של ואן גוך.

 

שארדן, התפילה לפני האוכל, -1744 האומנת עם הילדות שאומרות ברכה. יש התרחשות בין אחיות- אחת

שבקיאה ואומרת את הברכה, והקטנה לא לגמרי מבינה במה להשתמש. תפיסה מציאותית מאוד עדינה ויפה. מקביל

והמשך לפיטר דה הוך- גם אצלו יש את בעלת הבית הטובה והפעלתנית שמסדרת את הבית.

 

בושה, הצייר הרוקוקואי שהכי הצליח. החיים שלו היו יפים, והגיע להיות צייר מלך. ציורים הכי אופטימיים. זכה

לפטרונותה של מאדם דה פומפידור )פילגש של לואי ה,(15- נחשבה לדמות הדומיננטית ביותר בחצר המלך.

כנראה היתה מאוד יפה, אבל היתה חולנית- מתה משחפת. ותמיד מצייר אותה בהרבה כבוד ויופי. לא ראינו הרבה ציורי פילגש. רואים את האדריכלות ועיצוב פנים המאוד רקוקואי- מאוד עמוס. הפרחים על

הרצפה, והבד הגדול מדי. מחזיקה ספר ביד שכנראה לא קראה. נעליים מאוד קטנות.

 

והצד האחר של הרוקוקו-

 

 

 

בושה, האובליסק החומה, -1745 זונה אוריינטלית. לא מתאר כאישה אוריינטלית, אלא בעיקר את המיניות שלה.

מרגישים את  הסגנון הרובנסי,  אהבת הנשים הבשרניות, היותר שופעות. בתנוחה  מאוד  חושנית ואירוטית.  והמון

בד, עומס פרטים, תכשיטים.  חברה של כל כך הרבה שפע שלא יודעים מה לעשות איתו.

תפיסת המיניות אז היתה שונה לגמרי, אנחנו עברנו את המהפכה הויקטוריאנית.

 

  • הרועים והרועות– בני  טובים  שמתחפשים,  במין  משחק  של  אהבה,  רדיפה,  תחרות,  שעמום.לכאורה

פשטות אבל לא באמת- מאפיין נוסף של המאה ה.18-

  • טואלט– הרחצה והלבוש בבוקר. כל בוקר חתיכת סיפור. המשרתת צריכה להדליק את האח לפני כדי

שיהיה חם. העניין באוריינטליזם הרחוק- האמנות הסינית.

 

בושה, השינה המופרעת, -1750 המון צבע, אופטימיות, אהבת חיים, תשוקה. אך אם זאת חסרת מסר או תוכן.

 

פרגונארד- בסופו של דבר מת חסר כל, לא מצליח למכור יצירות כי כל הקליינטים שלו מתו על הגליוטינה. הוא  זכה להכרה גדולה מצד ז'אק לואי דוד, הוא זה ששמר עליו בתודעה. דוד הופך לדמות מאוד דומיננטית בעולם האמנות בזכות יצירותיו המרשימות והפוליטיות ששרתו את נפוליאון. וכך הרוקוקו- עולם חיובי, אוהב, נוח וחם לקבוצה מאוד מצומצמת- נגמר. רוב הצרפתים חיו ברעב ועוני גדול. נאבקו על הישרדות יומיומית. כל פשוטי העם

הצרפתים יצאו כנגד העולם המושחט של האליטה והחריבו אותו.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים

חקר מסלולי טבע עירוניים בגילה: מה כדאי לדעת בעונת החגים

מסלולי טבע עירוניים בגילה מציעים חוויה ייחודית של טבע במרחק נגיעה מהעיר. עם נופים מגוונים, צמחייה מקומית וחיות בר, המסלולים הללו מהווים מקום מפלט מהשגרה העירונית. בעונת החגים, כאשר רבים מחפשים פעילויות חוץ, מסלולים אלו מספקים הזדמנות מצוינת ליהנות מהטבע.

קר עוד

אומנות עכשווית בקריית יובל: חקירה של קיימות והגנה על הסביבה

אומנות עכשווית בקריית יובל משקפת את השפעות הזמן הנוכחי, תוך דגש על נושאים אקולוגיים וחשיבות הקיימות. האמנים המקומיים משתמשים ביצירותיהם כדי לחקור את האתגרים הסביבתיים המעסיקים את החברה, כמו שינויי אקלים, זיהום והרס הטבע. באמצעות סוגי אומנויות שונים, הם מצליחים להעביר מסרים חזקים שמזמינים את הצופים לחשוב מחדש על הקשרים ביניהם לבין הסביבה.

קר עוד

מדריך מקצועי לרכישת דירה בעיר העתיקה: מה חשוב לדעת?

רכישת דירה בעיר העתיקה מצריכה הבנה מעמיקה של האזור והמאפיינים הייחודיים שלו. מדובר בדרך כלל באזור עם היסטוריה עשירה, תרבות מגוונת ואטרקציות תיירותיות רבות. לפני שמבצעים רכישה, מומלץ להכיר את השכונות השונות בעיר, את האוכלוסייה המתגוררת בהן, ואת רמות החיים המאפיינות כל אזור.

קר עוד

מדריך מקיף לאירועי ספורט בשוק מחנה יהודה: חוויה לכל המשפחה

שוק מחנה יהודה הוא אחד המקומות המוכרים והאהובים בירושלים. השוק מציע מגוון רחב של דוכנים, מוצרי מזון ופעילויות תרבותיות, אך מעבר לכך, הוא גם מהווה זירה לאירועי ספורט המיועדים לכל המשפחה. במהלך כל השנה מתקיימים בשוק אירועים שונים, המשלבים ספורט עם חוויות מגוונות שמתאימות לכל גיל.

קר עוד

האיזון המושלם: כיצד פעילויות משפחתיות תורמות לקיימות בגילה

פעילויות משפחתיות בגילה מהוות מרכיב מרכזי בחיים החברתיים והרגשיים של כל אחד מבני המשפחה. הן מאפשרות יצירת קשרים חזקים יותר, חיזוק הקשרים בין בני המשפחה, והענקת תחושת שייכות וקהילתיות. כאשר פעילויות אלו מתבצעות בצורה מודעת, ניתן גם לשלב עקרונות של קיימות אשר תורמים לאיכות הסביבה ולחיים בריאים יותר.

קר עוד

מבט על אדריכלות בת קיימא בפסגת זאב: שילוב מסורת עתיקה עם ערכים מודרניים

אדריכלות בת קיימא מוגדרת כאדריכלות שמטרתה למזער את ההשפעה הסביבתית של בנייה. בפסגת זאב, אזור שנמצא במרכז ירושלים, ניתן לראות כיצד ערכים אלה מתממשים בשילוב עם מסורת עתיקה. השכונה, שהוקמה בשנות ה-70, מתמודדת עם אתגרים מודרניים כמו שימור הסביבה והבטחת איכות חיים גבוהה לתושביה.

קר עוד