אמנות ימי הביניים – אדריכלות של המאה11

. באדריכלות של המאה11- יש בפעם הראשונה דיבור בקרב החוקרים על סגנון בין לאומי שכובש את אירופה. אנו מוצאים סגנון דומה בצרפת ספרד איטליה וגרמניה. איטליה שומרת על דיאלוג עם הנצרות הקדומה ומתנהגת בצורה קצת שונה- נגיע לזה. דיברנו על הרפורמות במנזרים ועל עולי הרגל והפיתוח

האדריכלי שמגיב לגורמים אלו בצורות שונות. העיקר הוא להגביה את הכנסייה. דוגמא בולטת לכך הייתה-

 

סנטיאגו דה קומפוסטל, פנים מאה .11- הנבה.

 

יש פה קמרון רומנסקי טיפוסי- עם קשתות. הוא מאפשר בנייה לגובה. זה משפיע על תוכנית הקרקע והגדלת

הטרנספט.

 

קלוני הייתה מרכזית בחשיבותה באותה תקופה למרות שנשאר שם רק מגדל אחד.

 

אנו מגיעים לאמצע המאה ה10 תחילת 1/ שם מתרחש שיא האדריכלות הגוטית.

 

קתדרלת רמיס- 1220 c. Cathedral Reims : הגובה משחק תפקיד חשוב יותר, נכנס יותר אור טבעי בעל תפקיד

משמעותי (קמיל.) אנו מזהים כי זו כנסיה גוטית בעזרת הקשתות הגבוהות אך יש מאפיינים נוספים.

 

אצל אנשים כמו וזארי תקופה זו נתפסה כלא רלוונטית (גוטית) כי היא שונה מאוד מהתקופה של האמנות הרומית.

ההתעניינות בה התחילה במאה ה.19-

 

האמנות הרומנסקית במאה ה11- אל תוך תחילת ה.10-

 

הוגו קפט (איש שלובש כובע-) משפחתו שלטה בשנים והם פטרוני אמנות בתקופה הקפטינגית .)919-1/01(

בתקופה הרומנסקית המנזרים הם הפטרונים המרכזיים ובסוף המאה ה10- זה משתנה. יש התחלה של סיטיזציה. הערים הופכות להיות מרכזים תרבותיים (ובסוף יש שם גם כנסיות-) מחקר, מדע, תאולוגיה. תלוי בעיר, שולט הארכיבישוף או בישוף. יש שם קתדרלות כי יש שם קתדרה- כיסא הבישוף. צחוקים. העיסוק הדתי בערים נעשה תחת חסותם של הבישופים. צרפת גדלה בתקופה זו והשליטה הקפטינגית גדלה מאזור קטן. בתקופה זו האמנות

הגוטית מתפתחת. מבחינת קתדרלות גוטיות בתקופת פליפ אוגוסט  )111/-100/(  הן  נבנות (אמצע  המאה ה)10-

והוא פטרון חשוב של אמנות ובעיקר ספרים.

 

St.-Denis, Abbey Church, c. 1135-40 -דני סן

 

היא כנסיית מנזר וקצת יוצאת דופן אבל חשובה כי יושב בה האב סוז'ה. הוא בא ממעמד יחסית נמוך ועשה קריירה כנסייתית ונהיה אב מנזר לכנסיה זו. היא נהיית חשובה כי נקברים בה המלכים והקיסר (גם הקרולינגים.) לכן הכנסייה קשורה מאוד לבית המלוכה. אב הכנסייה מאוד מעורב פוליטית ובקשר הדוק עם המלוכה. סוז'ה מתעניין במקורות נוצריים קדומים מסוריה. קיים שם טקסט שנכתב ע"י דוני כביכול. ביוונית קוראים לו דיוניסוס. הוא כתב חיבור על ההיררכיה הכנסייתית ועל האור. הוא רואה באור אלמנט אלוהי. כל מאמין צריך להיות חלק מהאור האלוהי והאור מאוד סימבולי בעניו. סוז'ה, אב המנזר, מעודד את האדריכלים שלו לשנות את סגנון הבניה כדי שיוכלו לבנות יותר לגובה- וכך נוצרים הקמרונות המצולבים המגביהים את הבניין ולהקל על הקירות כך שניתן

יהיה להגדיל את חלונות. * השיא של אמנות גוטית- מסת הקיר יכולה להצטמצם ולאפשר הגדלה של החלונות.

 

בסן דני יש כניסה משולשת. השערים עמוקים יותר והפיסול משתנה בהתאם. הקשתות כאן עדיין לא מחודדות כי

זה התפתחות בהמשך. סוז'ה נפטר ב.1111-

 

לקראת סוף התקופה הרומנסקית, ניתן להבחין בחלק מהכנסיות בהוספה של אלמנט- הוסיפו לכל מפרץ (בין 1

אומנות) כאילו מפרץ קטן נוסף (דיברנו על זה.)

 

 

 

בתקופה הגוטית לא מסתפקים רק בתפר בין המפרצים. יש מערכת של אלכסונים עם אבן פינה חזקה במיוחד vault( -Ribbed קמרון צלעות צולב.) כל הלחץ של הגרוויטציה נשען על הקשתות. קשתות מחודדות מחזקות את העסק, כי יש 0 אבני מפתח שמחזיקות את העניין. החוזק של הקשת המחודדת היא שכאשר אנו לוקחים משלוש שווה  צלעות  ואז  החתך  הוא הצורה  המוצלחת ביותר.  האלמנט  הזה  מתחיל כקישוטי ומתפתח בגלל היכולות האדריכליות שלו. אנו פוגשים את זה המון כאלמנט קישוטי בלבד באדריכלות המוסלמית. אך לקשת זו יש גם

 

להתפרץ פה. בקשתות הרומנסקיות יש לנו תומכות המטפלות בלחץ הזה.

מאיים

האלכסוני

הלחץ

חולשה.

 

באדריכלות הגוטית זה לא מספיק בגלל הגובה הרב. אנו צריכים להוסיף גשר שיחזיק את הקמרון מבחוץ. זה נקרא

קורה דואה (מעופפת) התומכות בקיר.

 

באנגליה, אחרי הנרי ה,1- כנסיות מחוץ לערים ננטשו ונחרבו וכך ניתן לראות מה חזק בבניה ומה לא- ניתן לראות

את הקשתות הצולבות עומדות איתנות.

 

 

יש אומנות המתפצלות לקשתות בכיוונים. ישנה יחידה אדריכלית

:Cathedral

קתדרלת צ'ארלס- Chartres

 

שנוצרה בגלל ההגבהה של הכנסייה. היא נקראת .triforum

 

 

החלונות עוד דיי קטנים ויש הרבה קיר,

בסוף המאה ה10-

:Mantes-la-Jolies, c. 1180 -ולי'ג לה מאנט

 

הקשתות עדיין קטנות כי פחדו שהעסק יתפרק להם. היחס בין חלון לקיר משתנה עם הזמן.

 

קתדרלת לאון- Laon ,Cathedral 1111-10/1 ניתן לראות בה שינוי קל.

 

 

מקתדראלה. בסוף התהליך רק הצלעות

היא קטנה יותר

:Speyer, Cathedral, Early 12th c-שפייאל סן

 

מחזיקות את הבניין. ניתן לעשות זאת עם תומכות דואות.

 

מושגים: בפנים

 

קפיטל: כותרת שאפט: עמוד

ספנדרו: השטח מעל הקשת טריפוריום: תוספת אדריכלית גוטית מעל הקשת

קליר סטורי: קומת התאורה. ממוקמת מעל הטריפוריום.

קמרון: מתחיל עם הכותרת טרנספור ריב: הצלעה הגדולה, הקשת עצמה

צלעות אלכסוניות: יותר קטנות ודקות. וואב: מילוי של חומר "קל," אבנים קטנות,  בין הקשתות המצטלבות

 

בטרס: תומכות. המורכבות מ:

פליינג בטרסס: תומכות דואות (מעופפות)

בטרס פיר: אומנה תומכת פידקול: עמוד שאין לו פונקציה

גורגויל: על בסיס הגגות יש פסלים מפחידים.

בחוץ

 

לסיכום- הכנסיה הגוטית הרבה יותר מתרחבת החוצה. יש הרגשה של פיצול. אם נסתכל על תוכנית הקרקע נראה יחידה יותר סגורה. לכל טרנספט יש חזית, תוסיפו לזה את שלושת השערים בכניסה הראשית וניתן יהיה לפרנס לא

מעט פסלים.

 

קתדרלת קלב- בגרמניה נפגוש את הכנסיות הגוטיות הראשונות מחוץ לצרפת. ניתן לומר שזה סגנון בין לאומי

אך זה למעשה השפעה צרפתית שמגיעה לכל מיני מקומות.

 

הסגנון מגיע גם לפראג. בעיקר במאה ה11- יש התפתחות של כל מיני קמרונות ביזאריים (ויפים לטעמי.)! זה

מוביל אותנו אל תוך הרנסנס. יש קשתות קישוטיות בלי פונקציה בכלל. סגנון זה נקרא פלמבויונט.

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים

היסטוריה וטעימה: מדריך לתיירות קולינרית המושבה הגרמנית

המושבה הגרמנית, הממוקמת בעכו, מציעה חוויה ייחודית המשלבת בין היסטוריה עשירה לתרבות קולינרית מגוונת. אזור זה, אשר נבנה על ידי מתיישבים גרמנים במאה ה-19, משמר את האדריכלות הקולוניאלית ומציע מגוון מסעדות, בתי קפה ושווקים שמזמינים את המבקרים לטעום מהמטעמים המקומיים. תיירות קולינרית במושבה הגרמנית הפכה לאטרקציה פופולרית, המושכת חובבי היסטוריה ואוכל כאחד.

קר עוד

מדריך מומחה לחיי הלילה המתחדשים בשכונת נחלאות לסטודנטים עסוקים

נחלאות, השכונה הציורית והמרכזית בירושלים, מציעה חוויית חיים לסטודנטים עסוקים שמחפשים מקום מפלט מהשגרה הלימודית. עם סמטאות צרות, בתים צבעוניים ושוקקים, נחלאות מציעה אווירה חמה ומזמינה. השכונה ידועה בקהילתיות שלה, ובזכות המגוון הרחב של האופציות שמציעה, ניתן למצוא בה את כל מה שצריך לחיי לילה תוססים.

קר עוד

חקר ההיסטוריה הנסתרת בגבעת שאול: יתרונות החוויה בגובה העיניים

גבעת שאול, אחד האזורים המוכרים במערב ירושלים, טומנת בחובה סיפור היסטורי עשיר שאינו תמיד נגיש למבקרים. המקום, שהיה בעברו מוקד פעילות צבאית וקהילתית, מציע למי שמעוניין לחקור את ההיסטוריה הנסתרת שלו הזדמנויות רבות לגילוי. חקר היסטוריה בגובה העיניים מאפשר למבקרים לחוות את האזור בצורה אינטימית, להבין את ההקשרים ההיסטוריים ולהרגיש את הדינמיקה החברתית שהתרחשה בו.

קר עוד

האלמנטים הסודיים של סצנת האמנות בשוק מחנה יהודה בעונת החגים

שוק מחנה יהודה, אחד משווקי האוכל המפורסמים בישראל, מתמלא באווירה חגיגית בעונת החגים. במהלך תקופה זו, האמנות המקומית זוכה להבלטה משמעותית, כאשר אמנים מקומיים מציגים את יצירותיהם בין דוכני המזון והמרכולים. השפעת המסורת היהודית, עם סמלים ודימויים המאפיינים את החגים, מתבטאת באומניות החזותיות המוצגות במקום.

קר עוד

חמש דרכים לקידום פעילויות משפחתיות אקולוגיות במלחה

מלחה מציעה סביבה ייחודית לחקירה וללמידה על אקולוגיה. משפחות יכולות להתחיל את המסע האקולוגי שלהם על ידי ביקור בפארקים ובשטחים פתוחים באזור. הליכה בשבילי טבע, צפייה בצמחים ובעלי חיים, והבנת המערכת האקולוגית המקומית מספקות הזדמנות מצוינת להקנות לילדים תובנות על חשיבות השמירה על הסביבה.

קר עוד

חמש דרכים בלתי יקרות להכיר את הקולינריה של גבעה צרפתית

אחת הדרכים היעילות לחוות את הקולינריה של גבעה צרפתית היא להצטרף לסיורי אוכל מקומיים. סיורים אלו מאפשרים להיחשף למגוון רחב של טעמים ומאכלים, בדרך כלל במחירים נוחים. מדריכים מקומיים מציעים מידע על ההיסטוריה של האוכל, המרכיבים הייחודיים והמסורות הקולינריות של האזור. כך ניתן לגלות מסעדות שלא היו נחשבות בדרך כלל, אך מציעות אוכל איכותי במחירים סבירים.

קר עוד