הומרוס– איליאדה ואודיסאה

אגממנון שולח את שליחיו לקחת מאכילס את בת בריסס, בה זכה אכילס כשלל בקרב על תבי (באותו קרב זכה אגממנון בבת כריסס כהן אפולו; האב הציע כופר גדול, אגממנון סירב, נענש ע"י אפולו וכך איבד את השלל שלו.) אכילס נאלץ להסכים… מבקש כי אמו תעלה אל זאוס ותבקש ממנו להטות את הניצחון לצד

 

בהסכמתה, ביקשה תטיס להבטיח כי אכילס לא ישתתף

טרויה – על מנת ללמד את אגממנון לקח.

בקרבות.

 

 

אכילס אומר לתטיס, אימו, שהיא יודעת הכל (רומז לזיקה האלוהית, היא אחת מהטיטאנים.) הוא מזכיר  שכאשר היה נסיון מרד בזאוס, תטיס שלחה מפלצת בעלת 100 ידיים שהפחידה את האלים ומנעה את המרד – לכן אכילס רומז שזאוס יסכים לבקשתה. קטע זה מאפשר להומרוס לחשוף שמות מפתח ולדבר על האופי של האלים תוך חידוד שפה רגשית. מקדיש הרבה מחשבה בדיבור על הנפש הרגישה של האלים

והדיאלוג העדין בין הגיבורים לבין עצמם ובין הוריהם.

 

מתוך מקורות אחרים (לא האיליאדה:) במקביל, תטיס מבינה שאם תסכים יש סיכוי שאכילס ימות. לכן

היא מבקשת שלא יהיה בשדה הקרב. עוד בילדותו טבלה אותו בנהר השאול (חוץ מהעקב שלו, בו אחזה.) תטיס שולחת אותו ללימוד אצל הקנטאור חירון. אבל לאכילס יש אופי של לוחם ולכן הוא מלמד אותו להיות לוחם. יש כאלה שחושבים שהוא רצה לנגן, כמו שאמא שלו רצתה, אבל חירון היה עקשן ולימד

אותו להלחם. הדגש הוא שמגיל צעיר הוא למד להלחם.

 

השיר השלישי מתוך האיליאדה: הומרוס מתאר את ההכנות לקרב. האיליאדה זה סיפור של מלחמה. בתוך השיר יש קטע ששני העמים

(יחסית בשלב מוקדם) שואלים למה הם צריכים להלחם? שפשוט יענישו את זה שאחראי על המלחמה –

פאריס. אבל לא ניתן למנוע את הקרבות וכעת הגיע זמן העימות.

 

 

 

פאריס נגד מנלאוס: מנלאוס מצליח לפגוע בפריס אבל לא להרוג אותו. הוא תופס אותו ברצועת הקסדה, וגורר אותו על הקרקע. תיאור האלימות ורשעות הקרב, הרצון לנקמה. ואז אפרודיטה מתערבת ולוקחת את פאריס למקום מבטחים – למשכן שלה, שם הלנה ממתינה לו – כלומר מי שמכריחה את הלנה ליצור קשר עם פאריס זוהי אפרודיטה עצמה. יש בשיר דין ודברים מעניינים בין הלנה לאפרודיטה. דו שיח של  חוצפת בני האדם. אז אפרודיטה מתחילה לכעוס ומובילה אותה לפאריס. אפרודיטה מזהירה את הלנה שאם לא תתמסר לו האיבה בין העמים תמשיך לנצח. באמנות יש רמז לצורך ורצון לממש את האהבה, מה שהובטח לפריס מלכתחילה. חוסר הרצון בהתחלה אבל חוסר הברירה מנצח. ז'ק לואי דוד מחדד את

המוצא הטרויאני של פריס עם הכובע הפריגי.

 

השיר הרביעי של האיליאדה: הומרוס חושף שמות מרכזיים נוספים במלחמת טרויה ועוסק בדמות הגיבור ומיהו הגיבור הראוי. בעיקר מבחינת העניין של הומרוס בזהות היוונית שמטיל מורא בטרויאנים. הגיבורים השונים שנצמדים לגיבורי המפתח – אויאקס, חבר טוב וחשוב של אכילס. בתוך קטע הקריאה הומרוס נותן רמז לכך שהאלים הם האלים של כולם. חושף שם של לוחם טרויאני ומסביר את מקור שמו. פעם נוספת לחדד את העובדה שהומרוס בתוך ספר מלחמה מתעניין ברגשות הלוחמים ודגיש שהאלים של כולם. בשלב זה יודעים שהרה

ואתה יתמכו ביוונים, כי כועסות על פריס. אפולו תומך בטרויאנים. אכילס עוד לא בשדה הקרב. נקודה מרכזית. אולי הוא שעם חירון, אולי בממלכה אחרת – חלק מהעניין     של תטיס להרחיק אותו משדה הקרב. היא  מחפשת אותו לאישה ושולחת לממלכה מרוחקת במטרה שילמד את מלאכת הנשים. אכילס מגיע לממלכת איקומטס, אבל אודיסאוס לא מוותר ומגיע אחריו עם הרבה מתנות – כלי מלחמה ותכשיטים. כאשר אכילס מתעניין בחרב המוזהבת אודיסאוס מזהה אותו

ומשכנע אותו לבוא לשדה הקרב.

 

 

מגיעים למאבקים שונים. הקטור הורג את

מייצגים טרויה. באיליאדה הם

(אחים)

הקטור ופריס

 

פטרוקלוס חברו הטוב של אכילס, ואכילס נוקם והורג את הקטור. מצד אחד, אכילס בצד היווני נמנע

מהקרב ואודיסאוס מחזיר אותו. פריס בצד הטוריאני נמנע מהקרב (יש לו את האישה הכי יפה,) אבל

הקטור כל הזמן ניסה לשכנע אותו לחזור לשדה הקרב.

 

הקטור, הגיבור הטרויאני: הוא האמיץ שמוכן להקריב עצמו והוא נפרד מאישתו – עוד היבט דרמטי

ומרכזי בשיר ה.4- הוא בעיקר נפרד מהילד הקטן שנולד. הפרידה הרגשית מאוד מרכזית. הקטור שומע לצו

האלים ונאלץ לעזוב את בנו ואישתו מאחור. בייצוגים – הקטור עם האישה (לחיצת היד,) והתינוק ברקע. יש את הדגש של הפנייה לאלים – כי האלים קוראים לו. רואים זאת גם בקולנוע. הקטור הורג את חברו של אכילס,  פטרוקלוס. תמיד יש את עניין המריבות  על הגופה  והשריון. כשאיכלס שומע את הבשורה  הוא

מתאבל ומבין שהוא חייב לחזור לקרב.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים