אמנות ימי הביניים – דרום אמריקה

שתי הגישות קיימות במקביל, יש לנו 2 שפות חזותיות, במפרץ מקסיקו התרבות האולמקית.

 

אתר המבלבל אותנו מבחינה הסטורית עוד יותר- תרבות שהיא בשלב אחרון לפני שהמאיה מופיעים. אנו מדברים על משהו שמקביל לתקופה הרומית והנצרות הקדומה ///( לפני עד 1// אחרי הספירה האירופאית.) האתר הזה

 

/9

 

 

 

לא נמצא רחוק ממקסיקו סיטי (שעה באוטובוס.) כל מה שידוע לנו על האתר הזה, חוץ מהשרידים שנמצאו (כולל

שמות האלמנטים באתר זה) אנו יודעים דרך עניים אצטקיות- הם התרבות שהספרדים פוגשים כשהם מגיעים. האצטקים (כשהמקום כבר היה נטוש) הופכים אותו למקום עליה לרגל ופולחן ונתנו לו משמעות חדשה- משמעויות של לוח השנה.. לא בטוח שאלו משמעויות שהיו במקור. יכל להיות שמדובר בהמשכיות אך זה לא חד משמעי. כל

השמות של המקומות הם אצטקים.

 

לפני הגעת האצטקים העיר הזו הכילה כמיליון תושבים. אנו יודעים כי הם השתמשו בקרמיקה וסוג של מלט ואת שניהם היה צריך לשרוף. סביב העיר יש הרים, והעצים שנועדו לבערה נלקחו מההרים בסביבה, עד מצב מסויים שלא היו עוד עצים. אז קרה מקרה אקולוגי- האדמה התחילה לנדוד (נסחפה למטה,) האיזור הפסיק להיות פורה

והאתר ננטש מסיבות אקולוגיות (אין סימני מלחמה או כיבוש) בסביבות 1// לספירה.

 

העיר מחולקת ע"י ציר ישר, כאשר יש 0 פירמידות :צפון- ירח ומזרח- שמש. יש את המקדש של קצלטוואטל (שם של אל אצטקי שהאמינו כי הוא נעלם וממתין לנקמה.) השמות הנ"ל הם שמות אצטקיים שניתנו לאתר זה. עד היום אנו יכולים לראות כי פרמידת הירח יושבת בדיוק בציר אחד עם ההר מאחוריה, הוא וולקני. החוקרים טוענים כי מיקום  הפירמידה הותאם  לצורת ההר  וכל העיר מסודרת לפי זה. תורם לתפיסה כי מדובר בכוחות  קוסמיים ולכן

האצטקים אולי ממשיכים את אותה התפיסה.

 

בתרבות האצטקית מקריבים קורבות כדי למנוע ולהרחיק את הנקמה את קצלטוואטל, וכשקורטז הגיע, האמינו

האצטקים שהוא אותו אל נקמן.

 

הפרמידות מחולקות לחלקים נטויים וחלקים ישרים (אנכיים.) החלק הנטוי נקרא- טלוד, והחלק הישר נקרא-

טבלרו. התרבות הזו שבנתה את כל זה נראת תאוטיאקאן (תרבות לא מוכרת, רק דרך האצטקים.)

 

בתוך  מתחם  המקדש  יש  ציורי  קיר  המהדהדים את הפיסול המופשט של אותה תרבות. מדובר פה בהעדר ארטיקולציה– אנו מזהים פרצוף וידיים ולא יודעים מה הקשר בניהם. הגדרת חלקי הגוף לא קיימת. הרבה קישוט ודקורטיביות ולא ברור איפה מתחילה ונגמרת הדמות. לפי מצב שימוש הצבעים אנו מבינים שמדובר בסקו ולא פרסקו. פרסקו יוצר עירפול של הצבעים והקונטורים. פה הקונטורים והצבעים בולטים אז יודעים שמדובר בעבודה

על חומר יבש.

 

סביב 1// לספירה האתר ננטש, כנראה מסיבות אקולוגיות. לאחר מכן אין סימנים להתיישבות באיזור. האצטקים

עלו לשם לרגל לצורך פולחן אך לא גרו שם ולא חידשו את העיר.

 

תרבות המאיה

 

על המאיה אנו יודעים הרבה יותר, בעיקר בגלל שיש כתב. עד היום הוא לא לגמרי מפוענח. אלמנטים של השפה קיימים פה ושם והיא עדיין שפה מדוברת. הכתב שהיה דיי מפותח בסוף תקופת המאיה (לקראת מאה )9-1/ אך עם הגעת הספרדים היא נעלמת. עד המאה ה11- היו אנשים שדיברו וכתבו בשפת המאיה. היות ולספרדים לא היה

עניין בשימור השפה של המאיה (במתכוון או לא) היא נשכחה. חוקרים במאה ה19-0/- מנסים לפענח את השפה.

 

הכתב היה מהירוגליפיים (דימויים) אך יש גם סמלים פונטיים. כך שלמעשה רק לקראת סוף המאה ה0/- מרגישים שיש השתלטות מסויימת על הכתב וניתן לפענח אותו. הכתב בעיקר חרוט על אבן אך יש גם כיתוב על קלף

וקודקסים וכו.'

 

פה אנו יכולים לדבר על המשכיות והיכרות. החוקרים מניחים כי תרבות המאיה התחילה במגע עם תרבות

התאוטיאקאן. התחלתה של תרבות המאיה חופפת לסופה של תרבות התאוטיאקאן. יש לנו שני מקומות בולטים:

 

.1 טיקאל- מתחם גדול (יותר) עם פרמידות קטנות ובניינים שונים. .0   אואחקטון- היו שם פירמידות שנראו כי עברו מתרבות לתרבות עד המאיה. היה שם מנהג של קורבנות

אדם. הפירמידות הללו הן עפ"י רוב קברים של מלאכים שנמצאים עמוק מתחת לפירמידה.

 

 

 

נמצאה סטלה (אולי מצבה) בטקאל- הניסיון לקרוא לזה סטלה הוא ניסיון לתרגם ממצאים דרום אמריקאיים ע"י מונחים אירופאיים, ולא תמיד זה מתאים. מה שמעניין זה נושא הקומפוזיציה והשפה האמנותית המגובשת שחוזרת על עצמה ביצירות שונות. המכנה המשותף הוא חוסר הארטיקולציה, ההגדרה. יש לנו פנים במרכז אבל לא ברור מה קורה מסביב. הגבול בין הפסל התלת מימדי לתבליט לא ברור. האלמנטים של גוש האבן לא מתייחסים לחלקי הגוף. אופן התיאור הוא דו מימדי בצורת תבליט. יש הרגשה שהצורות מועמסות אחת על גבי השניה ולא ברור מה  שיך למה (כמו בsky" .)"stormy יש פה פחד מחלל ריק בצורה מובהקת. פה יש אבטיפוס תרבותי (ברור שאין קשר בניהם) גם באירלנד וגם באסלאם. דבר נוסף הבולט פה- אין כמעט קו ישר וזויות. הקו רך ומעוגל, גם

בפינות. יש העדפה ברורה לקווים מעוגלים.

 

plate -leiden עשוי ג'ייד. יצירה קטנה. במאמצים רבים אנו רואים לוחם עם פרצוף קטן ורגליים והוא דורך כנראה על שבוי. האיקונוגרפיה של המאיה מראה לנו כי כנראה הייתה לא מעט לחימה. זו כנראה יצירה שמתארת

כיבוש של קבוצה אתנית אחרת. בצד השני יש דוגמא לשימוש בכתב (בצד האחורי של אותה לוחית ג'ייד.)

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים

בלוג
191natan@gmail.com

איך לבחור בקבוק מים לילד

לקראת עונת הקיץ ההולכת ומתקרבת בצעדי ענק הגיע הזמן ללמוד כיצד לבחור נכון בקבוק מים לילד שלנו. יש בשוק עשרות סוגים ודגמים של בקבוקי שתייה

קר עוד
חרדה חברתית
בלוג
user

חרדה חברתית: מהי ואיך ניתן לזהות ולטפל בה

דמיינו שאתם נכנסים לחדר מלא באנשים – כל שיחה מרגישה כמו זרקור, והופכת כל תנועה שלכם להופעה. עבור רבים, תרחיש זה הוא רק התרחשות יומיומית; עבור אחרים, זה אתגר כל כך מרתיע שהוא משבש את חיי היומיום שלהם. מחסום בלתי נראה זה, המכונה חרדה חברתית, מטיל משקולת על כתפיהם של מיליונים ברחבי העולם. זהו מסע מלא בספק עצמי, דאגה אינסופית ותחושה מתמדת של שיפוט. אבל מתחת לשכבות הפחד, מסתתרת דרך להבנה, להתמודדות ובסופו של דבר להתגברות.

קר עוד
סוויפט
בלוג
user

סוזוקי סוויפט: המכונית שתשנה את דעתך על נסיעה בעיר

דמיינו שאתם גולשים בקלות ברחובות העיר ההומים, שם כל פנייה ופיתול נענים בחן וביעילות שאין שני להם. עבור רבים, נהיגה עירונית היא אתגר יומיומי, טומן בחובו כבישים עמוסים, מקומות חניה נדירים ועלות הדלק ההולכת וגדלה. ובכל זאת, בתוך הפאזל האורבני הזה טמון פתרון בלתי צפוי להפליא – סוזוקי סוויפט. דינמו קומפקטי זה מבטיח לא רק להגדיר מחדש את חוויית הנהיגה בעיר שלך, אלא להפוך אותה להנאה מוחלטת.

קר עוד
הייטק
בלוג
user

מכללת ג'ון ברייס ירושלים: פתח לעולם ההייטק

בלב ירושלים, עיר שבה העתיק והחדש נפגשים, ממוקמת מכללת ג'ון ברייס, מוסד לימודי המהווה כרטיס כניסה לעולם ההייטק המתפתח והמבוקש. מכללת ג'ון ברייס, שנוסדה בתחילת המאה ה-21, הפכה לאחת מהמכללות המובילות בישראל ללימודי הייטק, הודות לתכניות הלימוד המקיפות, המותאמות לדרישות השוק המתמידות בשינוי.

קר עוד