למאיה יש גם גישה "קלאסית" במובן הנטורליסטית. המאיה בכללה נחשבת לקלאסית המתחלקת למוקדמת ומאוחרת. המוקדמת היא הדחוסה וחסרת ארטיקולציה. המאוחרת, מתקיימת כשכבר תרבות התאוטיאקאן לא קיימת. יש דוגמא למקדש פירמידלי (שמור היטב.) יש לו 9 מדרגות (גדולות) ועפ"י זה יודעים שיש לתרבות זו תפיסה של שאול והמדגרות מייצגות את 9 מדורי הגהנום. למרות שהוא נקרא מקדש הוא לעשה קבר. הוא נקרא "מקדש הכתובות" כי נמצאו בו הרבה כתובות. יש פה ניסיון לבניה של קמרון הנקרא- vault .corbel יש שני קמרונות שהם יותר משולשים מהרגיל (האירופאי.) אלו קמרונות שבנויים כך שכל אבן נכנסת יותר פנימה. כדי
שלא יקרוס צריך לבנות מאוד גובה. כך שיחסית לפרופורציות של החלל מתחת לקמרון זה מאוד גבוה.
אותם מלכים שהיו קבורים בפירמידות אלו היו עטויי מסכות (ג'ייד.) המסכות היו מופשטות ומחולקות לצורות גיאומטריות, אך אנו גם מזהים דמות אנדיווידואלית. עם כל המופשטות יש להם ניסיון להראות לנו מי הוא אותו אדם הקבור שם. "ראש סטוקו-" סוג של גבס שמפסלים אותו. לוקחים את גוש הגבס וגורעים ממנו. זה מאוד קל
אך לא כל כך עמיד.
התחושה היא כי סגנון האמנות מתקדם לכיוון אינדוידואלי ונטוראליסטי (יחסית ליצירות חסרות הארטיקולציה.) אין לומר אם זה מחזיר אותנו לארמקים. מערכת הצורות המוזרות מקבלות גוף, כתפיים, רגליים, תנוחות גוף ברורות. החוקרים מאמינים שמדובר בקבוצה של שבויים- חוזר לאיקונוגרפיה המלחמתית, של כיבוש. בצד יש לנו
כתב.
"שלוש דמויות יושבות-" תבליט על קיר של אנשים בישיבה מזרחית, פונות לכיוונים שונים, בניהם עמודים
מעוטרים.
יש עבודות קרמיקה רבות- דוגמא לכוס מצויירת. בתחום הציור רואים שינוי גדול מהדמויות האמורפיות בתרבות
המאיה המוקדמת למאוחרת. הם מתמודדים עם תנועה, תנוחה ואנטומיה.
אצטקים
מאות 1/-11 האיזור נכבש ע"י הספרדים. כעם שלם הם קראו לעצמם "מחיקה." מחיקה בנו בתוך מערכת האגמים
של איזורם בנו ישובים מערכת של איים בנויים ותעלות. הם סידרו את איזור האגמים לפי תעלות ובנו על האיים. טענת החוקרים (וגם לפי התמונה) היא שיש דמיון לונציה. הספרדים מילאו הכל אדמה, יבשו הכל (זה לא ממש עבד להם- היא שוקעת כמו ונציה.) הכיבוש הספרדי בה במטרה למחוק את התרבות האצטקית לגמרי (דיברנו על 0
סוגי כובשים- אלו שמשאירים את התרבות שלפניהם, רק משנים את החשיבה, וכיבוש שמוחק את התרבות
המקומית.) השיחזור של תרבות זו הוא שחזור ארכאולוגי (למרות שמדובר ב1//-1//- שנה.) במאה ה0/- חפרו
לא מעט. היום ניתן לשחזר את הטקסים הפולחניים במקסיקו סיטי. המרכז האצטקי הפך להיות המרכז הספרדי.
השפה האדריכלית והארגון האורבני מזכיר את תאוטיאקאן- לא מעט פירמידות, קברים ומקדשים.
/9
התרבות האצטקית, עליה אנו יודעים יותר, היו בה קורבנות אדם שהועלו כדי להרגיע את האלים (בעיקר את האל
הנקמן שמחקים לחזרתו.) אנו רואים דוגמא לאלה אחרת עם שם מסובך לא פחות. יש לה שרשרת עם חלקי אדם-
היא מציגה אלמנטים של קורבן. השימוש בחלקי גוף כאיקונוגרפיה זה מעוד נפוץ בפסלים אלו.
חלק מרעיון הקורבן הוא עניין של התחדשות וחידוש במובן החקלאי. totec xipe הוא דוגמא לכוהן דת. הוא נער שהלבישו עליו עור של אדם שהוקרב. נתנו לו לשבת כך, עם העור עליו עד שהעור נרקב ואז הוא נולד למעשה
מחדש. למה זה חשוב? כי אין עונות. זה גם משהו משותף לכל התרבויות שדנו בהן היום. אין כמעט שינוי בעונות.
מבחינה דתית ופולחנית העונות הן נושא מרכזי בשער העולם- הוא נותן ביטחון לאדם בהתמודדות עם עונות הטבע. האיזור הזה שהוא קרוב לקו המשווה אין חילופי עונות והיה צריך אלמנטים תרבותיית שיתנו לאדם את הביטחון
שנותנים שינויי העונות בשאר העולם.
כל התרבויות הללו מהתאוטיאקאן ועד האצטקים היו עסוקים בעניין הקלנדרי של לוח השנה. הם הכירו את מערך הכוכבים והיה להם קלנדר דיי מתוחכם. הפסל המפורסם הוא מכלול של סמלים אסטרולוגיים אך הוא סמלי
לחלוטין.