במאה ה11- החליפות מתפרקת וזה סימן ראשון לחולשה. היא מתפרקת לנסיכיות שקוראים להן- מלכויות טייפה. כשמנסים להבין מאיפה הביאו האמנים את המדליונים עם עיטורים הצמחיים אנו מגלים שהמקור הוא בי-ם. זה
אלמנט טיפוסי של אמנות איסלמית וזה הגיע עד ספרד.
יש שפה ויזאלית מסויימת והיא נודדת בתחום האיסלמי ומגיע לטולדו.
יש הרבה אמנות אסלמית מספרד שהם בתחום של התרבות החילונית. בה משתמשים גם בדמויות אנוש.
קופסא- עשירה בשריגים ואלמנטים דקורטיביים. הורו וקוויד ודמויות אנושיות. יש עושר רב שמתאר את החיי החצר של החליפה בקורדובה. יש דוגמא שהיא רק עיטורית שעשויה מתכת ניילו– תערובת של כסך ועופרת שמחמיצה ומשחירה יותר מהר ואז יש אפקט של שילוב הכסף והשחור כך שהעיטורים בולטים לא רק בעיצוב אלא
גם בצבע.
בתקופת החליפה (החליפות) אין כתבי יד מאויירים, שזה מפתיע ומוזר בהתחשב עם העושר של התרבות הזו. יש
כתבי יד איסלמית מספרד אבל הם נעשו ע"י המיעוט האיסלמי בספרד אחרי הכיבוש הנוצרים.
החליפות חזקה ופורחת. היא מתחילה להתפורר בשנים הראשונות של המאה ה11- והשלטון מסתיים בשנות ה.//-
צפונית לדוארו (הנהר,)באותו זמן שהמוסלמים חיים חיים פורחים, מתגבשות מלכויות נוצריות עצמאיות-
אסטוריאס, נבריה, ארגון, קטלוניה. שם, כשהחליפות מתחילה לצלוע הם רואים ששעתם הגיעה והם עושים רה- קונקיסטה- כיבוש מחדש של ספרד. הרעיון של כיבוש מחדש קיים עוד מרגע הכיבוש האיסלמאי אך רק בשלב זה
הם פועלים. לאחר מכן, בכל רגע נתון קיים מצב שונה של שלטון.
לרה קונקיסטה יש שני שלבים עיקריים:
נכבשת טולדו. התחום הנוצרי גדל אל תוך התחום האיסלמי ונוצר מאזן כוחות בין הנוצרים
1/11 ·
למוסלמים באיבריה
הקרב המפורסם בלאס נאוואס דה טולוסה שיוצר מצב שאין יותר שויי משקל אלא הנוצרים
1010 ·
גוברים.
מאזן הכוחות מתהפך והנוצרים ממשיכים לכבוש את חצי האי עד שנות ה1/ של המאה ה1/- עם איחוד המלכויות
.1190-ב
בסיטואציה הזו נוצרים כל מיני מיעוטים. יש אוכלוסיה נוצרית ספרדית. לאחר הכיבוש חלק גדול מתאסלאם. המחקר מתייחס אליו כמוז ערבים (מוזרבים.)! המשמעות כנראה הייתה ביקרתית בהתלחה. כי לדעתם הם עטו על עצמם יותר מדיי סגנון חיים מוסלמי. זה יוצר מתיחות. זה מיעוט נוצרי תחת השלטון האיסלאמי שעוטה על עצמו
/1
תרבות איסלמית. חלק מהנוצרים נודדים צפונה ומקימים מנזרים. כשהנוצרים כובשים את אלנדלוס נוצר לנו מיעוט
אחר- עכשיו יש מיעוט מוסלמי בשלטון נוצרי הם נקראים מודסריס. בכל הסיפור הדינמי הזה יש גם מיעוט יהודי.
אז מה קורה באמנות?
לפני הרה- קונקיסטה- יש תרבות פחות מוכרת באסטוריאס: מלכות גדולה וחזקה יחסית (נוצרית.) יש תרבות נוצרית דיי פורחת. יש כמה בזיליקות קטנות שמזכיר לנו את הבנייה הקרולינגית3 גותית.. הם יורשים מהתרבות הויזיגוטית את הנטייה לחלק לחללים ריבועיים (כמו בסן פדרו) ויורשים את הבניה הויזיגוטית ומפתחים אותה. יש גם אלמנטים, למרות המצב של עויינות, בסנטה קסטינה דה לנה באיזור המזבח את ההשפעה של אותן קשתות סופרים פואוז, לא באותו אופן מפואר ומלוטש, אך זה קיים. עוד דוגמא יפה של איזור הספאר- ארמון קיץ של מלך אסטורי: סן מיגל דה ליאו (הפכו את הארמון לכנסיה.) יש ארמון מהמאה ה9-1/ שהפך לכנסיה למריה ואנו רואים כותרות לעמודים שמזכירים את העיטורים הויזיגוטיים כביטוי של התרבות הנוצרית הנמשכת. יש מדליונים וכותרת
מוכרת.
כשהמלכויות הנוצריות מתחילות להתזק ויותר ויותר נוצרים מתחילים לנדוד צפונה. הכנסיות מקבלות מוטיבים של
אדריכלות איסלמית- קשתות פרסה.