איבריה- כל חצי האי. זה מושג גאוגרפי בלי טעם פוליטי. ספרד כיחידה פוליטית קיימת רק מ1190- כשאיזבלה ופרננדו המלכים של קסטיליה וארגון מתחתנים ומקימים את היחידה הפוליטית של ספרד. "הזוג הנחמד הזה גרש
את היהודים וכבש את גרנדה המוסלמית."
במאה ה1- ספרד נכבשת ע"י השבט הויזיגוטי. ראינו את הכנסיות בסן פדרו וכו.' זה שבט שעובר תהליך של
התיישבות. הם עוסקים, כמו כל האמנים הנודדים באמנות זעירה. ב911- מגיעים דרך גיברלטה, צפון אפריקה, המוסלמים לאחר שכבשו את צפון אפריקה וכובשים כמעט את כל איבריה. יש גבול טבעי (נהר הדוארו.) הם מגיעים מעבר לפרינאים בצרפת שם עוצר אותם סבו של קרל הגדול ב.9/0- המוסלמים חוזרים ומתקבע גבול טבעי על אנדלוס. אנדלוסיה של היום זה שריד של אנדלוס אבל זה לא חופף. הבירה היא בקורדובה כשהבירה
הויזיגוטית הייתה בטולדו.
כבר פה קורה מפגש בין הנצרות הויזיגוטית במקום, שבשלב זה היא כבר קתולית והמוסלמים שיושבים בחצי האי. התרבות האיססלאמית במאות ה1-9-1/- הייא מאוד עשירה בכתיבה- שירה, מדע וגם בבניה ואמנות. זו תרבות שהשאירה מורשת מסיבית בכל החזיתות. יש בתרבות האיסלאמית אופי שמזמין חילופי תרבות במיוחד. יש לך
סיבה פוליטת בעיקר וגם קצת תרבותית
פוליטית– תוך כדי הכיבוש של האיסלאם, הדתות המונותאיסטיות קיבלו מעמד מיוחד של טולרנטיות (סבלנות.) מותר להם לקיים את דתם בלי שיציקו להם. הם משלמים מס יחסית גבוה, אבל מלבדו יש פה חופש דת בתוך
התחום האיסלאמי עפ"י רוב ללא רדיפה. זה נכון גם לגבי ספרד כששם יש התיישבות יהודית ענפה.
בהשוואה לנצרות יש לאסלאם פן חילוני. כמעט כל האספקטים של החיים הנוצריים הם דתיים- המדע והלימודים
מנוהלים ע"י הדת. לעומת זאת, באיסלאם יש רבדים שלמים של החיים שהם עם פן חילוני- שירה, ספרות..
חילוני של ימה"ב זה לא מי שלא עושה מצוות- זה אומר בלתי תלוי בממסד הדתי.
לאסלאם יש אספקטים רבים שהם חיולניים והם יותר פתוחים לחילופי תרבויות מאשר הנצרות. חשוב לזכור כי תרבות כובשת הרבה פעמים עושים דברים שונים עם מה שהם מוצאים בשטח- אפשר להרוס3 לאמץ. שניהם אקטים פוליטיים שונים. כשהנוצרים כובשים חזרה את ספרד הם לא הורסים את המסגד הגדול בקורדובה- הם
הופכים אותו לקטדרלה.
האיסלאם עשיר מאוד, הם בונים מכל מקום- המסגד בקורדובה: היפוסטיל (היפו=רב סטיל=עמוד.) בניין עשיר שעבר כמה שלבים של בניה. הוא התחיל כבניין קטן יחסית- אולם עמודים עם חצר. עם הזמן הוסיפו חלקים עד
//
שהגיע לאיך שהוא נראה היום. יש קפלה רנסנסית באמצע כל המבנה האיסלאמי- זה קטן וצנוע אך זה רמז לכיבוש
הנוצרי.
אין לזה אלמנט אדריכלי, זה רק קישוט.
סופר אימפוסד ארצ'ס
השימוש הרב בקשתות הוא מאפיין נוסף
כשהנוצרים בנו את הקפלה הם בנו אותה סביב אלמנטים אסלאמיים. פולי לופט קשתות קטנות ורבות. קשת פרסה נמצאת בתוך המסגד הוא המחרב. אותו מקום בקיר (המזרחי) שפונה למכה. זה הופך להיות אלמנט איסלאמי
טיפוסי- האלמנטים נודדים בעולם.. אנחנו מוצאים אותו דיי הרבה באמנות הויזיגוטית.
הויזיגוטים לא המציאן את זה- הם כנראה ראו זאת במזרח במסופוטמיה באיזור הים השחור. לא פגשנו את זה באדריכלות המוסלמית המוקדמת. האלמנט כאלמנט קישוטי קיים בעיר באמנות מזערית וכתבי יד, התגלגל עם הויזיגוטיים לספרד, הויזיגוטים מאמצים את זה באדריכלות, המוסלמים שכובשים את ספרד מאמצים את זה עוד יותר בחום הם יוצרים לזה מסגרת- אלפיז יש גם צבעים שלא נמצאים בקשתות הויזיגוטיות. באדריכלות האסלמית זה הופך להיות ה-אלמנט הבולט. יש ארמון קיץ (היום הוא חורבה) שבנו המוסלמים מחוץ לקורדובה שיש בו
שימוש רחב בקשתות אלו.