הרקלס

מאפייני דמות האל (במקרה זה- גיבור בן תמותה שהפך לאל.) היות והרקלס הוא כנראה בנו של זאוס הוא

אולי אל.  ההמנון  הקצר  מדבר על המשימות של הרקלס, לפני כן הוא מזכיר את   היותו בנה של  אלכמנה

ואת הפיכתו לאל. אלכמנה היא ביתו של אקטריון, מלך מאוד חשוב. אחת המסורות טוענת שאכן זאוס, כחלק ממסע הכיבושים שלו (ה"אהבות)" הביא את הרקלס איתה. קטע מתוך האיליאדה מספר על לידת

הרקלס: זאוס מתרברב שהוא מתכונן ללדת צאצא חשוב שיזכה לתהילה והערצה. הרה זועמת על כך והיא מעכבת את הצירים של אלכמנה (מעכבת את הלידה) ומציגה לזאוס תינוק אחר של זוג אחר שהיא מכירה כדי למנוע את ההתרברבות- התינוק הוא אוריקלאוס עבורו יעשה הרקולס את 12 המשימות המפורסמות. אנו

מבינים כי הכוח של הרה מוגבל כי הרקלס נולד לבסוף. אתנה מסייעת ללידת הרקלס (ציור של טינטורטו) וגורמת להרה להניק אותו. באמנות הפיסול הרקלס מתואר כענק שלא הצליח לינוק מהשד של הרה וכך נוצר שביל החלב (רובנס- זאוס נראה דואג.) להרקלס יש אופי מורכב שמעלה את השאלה האם הוא ראוי

להיות אל.  פינדאוס  מצרף מיתוסים נוספים בהם מתואר כי הרה שלחה נחשים להרוג את הרקלס אך הוא מנצח אותם. היינו רוצים לחשוב שנחש יהפוך לאטריבוט של הרקלס אך לא כך, לעומת זאת זה אטריבוט של

אפולו שיש לו מקום מכובד בסיפורי הרקלס. הדימוי של הרקלס בדימיון היווני הוא של ענק מרשים וגדול. האטריבוטים הם עור של אריה והמוט המשונן  (סוג של נבוט.) הרקלס התעמת עם העולם, נאבק עם אריה (לא הנימאי,) שכב עם הרבה נשים

והוליד הרבה ילדים.

 

מיהו הגיבור היווני? אמור בעיקר לסייע לאנושות בשעת צרה. הוא אמור להיות יפה וללא פגמים. היצוג הויזואלי צריך להתאים לפנימי- להיות ישר ולשאוף לצדק. הרקלס בעל מוסר מיוחד- כמעט כל דבר שהוא לוקח במשימות שלו

הוא גם מחזיר ויש בכך מוסר ויושר.

 

למרות האופי של הרקלס הוא נושא לאישה את מגרה ונולדים להם ילדים. הרה עדיין כועסת והיא גורמת לו לשיגעון והוא הורג את המשפחה שלו. את תסמיני השיגעון ראינו בפולחן הדיוניסוסי. יש אלגוריה בין השיגעון הנפשי לביטוי הפיזי ולכן יש מקום באמנות להדגיש את הפן הגופני במשימות של הרקלס. הוא

מגיע לדלפי כדי להרפא, מקבל שם את שמו הרקלס (תהילת הרה) ונשלח לעשות את המשימות שלו:

 

אתלוי: המשימות

.1     האריה  הנימאי– נאבק בו בצורה פיזית  פנים אל פנים. לעיתים הוא מתואר כיורה בחץ וקשת, כאזכור

לאפולו שהרקלס רוצה להיות דומה לו. אתנה מסייעת לו. למה הוא צריך עזרה מאלה? כנראה בגלל שיש אלה שמתנגדת (הרה) הוא צריך אלה שמסייעת (אתנה) וגם אתנה היא אלת חוכמה ומשימות זה דבר שמצריך מחשבה רבה. הרקלס השתמש בטפריו של האריה עצמו כדי לפשוט את עורו. בתיאורים

האמנותיים רואים את המאמץ והאינטראקציה הפיזית בניהם.

נופר: למה זה לא שמשון?

אדר: את צודקת- זה שמשון ולא הרקלס. מזהים שזה לא הרקלס כי אין לו זקן וברקע יש עיר. ברישום של דירר יש לו זקן וזה עדיין שמשון כי יש

נוכחות של עיר (כי הוא בדרך לעזה.) אנו רואים את המורכבות של האיקונולוגיה של מיתוסים השוואתיים.

בסיפור של הרקלס נחפש את האטריבוטים- המקל המשונן ואלים נוספים שנוכחים.

 

 

 

 

.2 ההידרה מלרנה– מתוך ראש אחד צמחו ראשים נוספים והיה צריך לשרוף את המקום שבו הראש נכרת כדי שלא יצמחו עוד. אאולוס עושה זאת, בסיוע של אתנה ובהפרעת הרה ששלחה סרטן שיצבוט    את רגלי הגיבורים. היא נכשלת במשימתה והסרטן הופך למערכת הכובים. הרקלס משתמש בחץ מורעל בדמה של ההידרה. ניתן לראות אטריבוטים מוכרים כמו עור האריה. את האמנים מעניין

המאבק הגופני ולרוב הרקלס מתואר עם הנבוט שלו (ולפעמים גם עם חץ וקשת- עם החץ המורעל.)

לרוב מתוארות ברקע הביצות של לרנה. גוסטב מורו מתאר את הרקלס כאפולו. העירבוב הזה נעשה

בכוונה- מורו הבין את הנטיה של היוונים לאהוב מורכבות ומסתוריות באלים שלהם.

 

 

.3   הצבי הקירינאי– צבי שהיה קדוש לאלה ארתמיס. האמינו שלצבי היו קרני זהב. היצוג במאבק ברור-

הרקלס עם עור האריה לוכד את הצבי. האמנים יעדיפו את המגע בקרניים כי פינדרוס שכתב אודות– פואמות אפיות שנכתבות בהתאם לתכנים או מקום גאוגרפיה (ארכדיה/ האולימפוס וכו-) בהן תאר כי הקרניים של  הצבי לא רק היו עשויות זהב, אלא היה חרוט עליהן שמה של ארתמיס. הרקלס הצליח

לשכנע אותה שזה חלק ממשימה חשובה והיא השתכנעה..

 

 

הקנטאור הציב כד יין שהרקלס פתח והריח משך את כל שאר

הקנטאור

(משימה משנית:)

פררגה

 

הקנטאורים ולכן היא צריך להאבק בהם. קנטאור הוא יצור טבע דימיוני עם רגלי סוס וגוף אדם. מבחינה

אומנותית המאבק של הרקלס איתו מייצג את המאבק נגד כולם. זו לא משימה, זו פררגה. קנטאורומכיה

המאבק בקנטאור.

 

 

.4 אורוות המלך אוגיאוס– החזיק עדרים של בקר צאן וכבשים. האורוות היו מלוכלכות והרקלס מנקה אותן ע"י הסטה של שני נהרות גדולים. המיתוס מספר על מריבה בין הרקלס למלך, כי המלך הבטיח לו עשירית מהבקר ולא מקיים. הרקלס זועם ועוזב את המקום, מקבל עצה מנסיכה מקומית שכדאי לו לרסן את הכעס, אך הוא לא מקשיב והורג את המלך ומקים את המשחקים האולימפיים. ניתן

לראות יצוגים פיזיים של המקצים השונים של התחרויות. הרקלס לא נאבק רק בחיות- עצם ההגעה

שלו  למקומות מסתוריים ושונים מציין למעשה את ההתמודדות עם סכנת המוות וזה תפקיד הגיבור.

 

.5   הציפורים של עמק סטימפלוס– הרקלס צריך להביא סידרת ציפורים (סוגים שונים של עופות.)

בדימוים רואים אותו נאבק בציפורים ע"י אבן קלע (אההם דוד אההם.) הכדים מזכירים אמנות

מצרית.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים

בלוג
191natan@gmail.com

איך לבחור בקבוק מים לילד

לקראת עונת הקיץ ההולכת ומתקרבת בצעדי ענק הגיע הזמן ללמוד כיצד לבחור נכון בקבוק מים לילד שלנו. יש בשוק עשרות סוגים ודגמים של בקבוקי שתייה

קר עוד
חרדה חברתית
בלוג
user

חרדה חברתית: מהי ואיך ניתן לזהות ולטפל בה

דמיינו שאתם נכנסים לחדר מלא באנשים – כל שיחה מרגישה כמו זרקור, והופכת כל תנועה שלכם להופעה. עבור רבים, תרחיש זה הוא רק התרחשות יומיומית; עבור אחרים, זה אתגר כל כך מרתיע שהוא משבש את חיי היומיום שלהם. מחסום בלתי נראה זה, המכונה חרדה חברתית, מטיל משקולת על כתפיהם של מיליונים ברחבי העולם. זהו מסע מלא בספק עצמי, דאגה אינסופית ותחושה מתמדת של שיפוט. אבל מתחת לשכבות הפחד, מסתתרת דרך להבנה, להתמודדות ובסופו של דבר להתגברות.

קר עוד
סוויפט
בלוג
user

סוזוקי סוויפט: המכונית שתשנה את דעתך על נסיעה בעיר

דמיינו שאתם גולשים בקלות ברחובות העיר ההומים, שם כל פנייה ופיתול נענים בחן וביעילות שאין שני להם. עבור רבים, נהיגה עירונית היא אתגר יומיומי, טומן בחובו כבישים עמוסים, מקומות חניה נדירים ועלות הדלק ההולכת וגדלה. ובכל זאת, בתוך הפאזל האורבני הזה טמון פתרון בלתי צפוי להפליא – סוזוקי סוויפט. דינמו קומפקטי זה מבטיח לא רק להגדיר מחדש את חוויית הנהיגה בעיר שלך, אלא להפוך אותה להנאה מוחלטת.

קר עוד